Odpowiedzi

2010-02-20T12:07:32+01:00
Na początku była opozycja demokratyczna. Ku utrapieniu władz PRL opozycja przybrała formy zorganizowane. Henryk Wujec (przed 1980 rokiem działacz KOR i KSS KOR) powiedział niedawno, że działalność opozycyjna w latach siedemdziesiątych "nie wynikała z tego, że chcemy rządzić, ale że chcemy zlikwidować zło". Motywacją do działań opozycyjnych nie były więc względy polityczne, ale moralne. Zresztą i z drugiej strony barykady nie przypuszczano, że "tak zwana opozycja" może kiedykolwiek doprowadzić do zmiany ustroju, a w konsekwencji przejąć władzę. Takie postrzeganie opozycyjności zdecydowanie różniło się od pojmowania tego pojęcia na Zachodzie. Tam wszyscy wierzą, że demokratyczna opozycja jest instytucją zapewniającą możliwość politycznego wyboru w ramach ustroju. Zdrugiej strony ewidentnym i podstawowym celem opozycji w państwach demokratycznych jest przejęcie władzy.
5 3 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-20T12:07:44+01:00
W państwach o ustabilizowanych systemach demokratycznych sprawa jest bardzo prosta. Opozycyjność polega na braku akceptacji dla poczynań rządu i podejmowaniu działań mających na celu powstrzymanie realizacji zamierzeń rządzących. Opozycją nazywa się zatem największą partię polityczną przeciwstawiającą się partii rządzącej. Czasami termin opozycja odnosi się do grupy partii przeciwstawiających się polityce rządu. W Polsce nawet zdefiniowanie opozycji nie jest łatwym zadaniem.
5 5 5