1)Scharakteryzuj architekturę barakową.Podaj znane ci przykłady.Cy potrafisz wymienić nazwiska barokowych architektów.
2)Jak nazywał się najwybitniejszy rzeźbiarz epoki baroku? Opisz jedną z jego prac.
Wymień znanych Ci malarzy baroku.Obrazy z którego z nich najbardziej Ci się podobają?Dlaczego?

Z góry Dziękuję

2

Odpowiedzi

2010-02-20T14:48:17+01:00
1) Architekturę i sztukę baroku cechuje : bogata dekoracja, operowanie grą świateł i cienia, (przepych), przerywanie łuków i gzymsów oraz dynamiczna forma. W rzeźbach dynamika była ukazywana głównie przez nienaturalne wygięcie postaci.
2) Jednym z najwybitniejszych architektów baroku był Gian Lorenzo Bernini, a jego najsłynniejszym dziełem jest Ekstaza św. Teresy ( niezwykle dynamiczna rzeźba z ołtarza w kościele Santa Maria w Rzymie jest jednym z najbardziej dobitnych przykładów bogactwa formy sztuki baroku). Znani malarze : Peter Paul Rubens (obrazy o tematyce religijnej i świeckiej) oraz Rembrant ( sposób jaki malował jest niepowtarzalny: grube nakładanie farb, gra światła i cienia. Wykraczał on zdecydowanie poza kanony epoki)

Mam nadzieję, że pomoże :)
22 3 22
2010-02-20T15:52:51+01:00
Mam całą wielką księgę na temat baroku w sztuce:)

ARCHITEKTURA BAROKOWA (jak i pozostałe dziedziny sztuki baroku) obejmuje okres od początku XVII wieku do roku 1770, stanowiły narzędzia inscenizacji wielkiego teatru świata.
Akt pierwszy zaczął się w Rzymie, skąd sztuka barokowa zaczęła oddziaływać na resztę Europy.

Kolejni papieże jako główni zleceniodawcy sztuki barokowej pragnęli - oprócz uczczenia siebie samych - oddqać też hołd Bogui stawić opór reformacyjnej propagandzie - to inscenizacja niemalże boskiej władzy i bogactwa na dworze Króla Słońce - Ludwika XIV - demonstracja idei centralizmu.

ARCHITEKTURA BAROKOWA - CECHY:
Np. Kościół IL GESU - charakteryzuje się zwartym korpusem, wypunktowaniu ołtarzowego centrum, jednonawy , w którym zgromadzony tłum mógł łatwo śledzić przebieg mszy. Wnetrze czytelne i funkcjonalne - WZÓR DLA WIĘKSZOŚCI BAROKOWYCH KOŚCIOŁÓW WE WSZYTSKICH KRAJACH EUROPY.

Charakterystyka architektury barokowej:
Plany kościołów różnorodne: plany centralne - koło, wielobok, krzyż grecki, plany eliptyczne lub też plany podłużne oparte na kościele IL GESU.
Regułą jest KOPUŁA jako dominanta formalna.
fasady - dwukondygnacyjne, z wolutowym przejściem między wysokościami naw.
Płaszczyzna muru silnie podzielona gzymsami, wielokrotnymi pilastrami, kolumnami,tympanonami o kształtach trójkąta lub półkola przerwanych pośrodku, ozdobiona figuralną rzeźbą pełną.
BRYŁY BUDOWLI - zwarte z dominantą kopuły, wielość i zawiłość form sprawia wrażenie ruchu.
Dużo jest łuków, kształtów napiętych.
Całość uderza reprezentacyjnością, oszałamia bogactwem środków.
Unika się lini prostych, form czytelnych, jednoznacznych.
Belkowania są bogate, zwielokrotnione gzymsy, często załamują się lub wyginają tworząc niespokojne, płynne linie.
Stosuje się spiętrzenie porządków architektonicznych (kolejne kondygnacje w różnych stylach)
lub monumentalizuje się formę w stosowaniu kolumnady (rząd kolumn) przez całą wysokość fasad (tzw, wielki porządek).

BOGATSZE OD FASAD SĄ JEDNAK WNĘTRZA!!! Obraz ołtarzowy zostaje umieszczony w olbrzymiej nastawie sięgającej sklepienia, splecionej z form architektonicznych, rzeźbiarskich i malarskich.
Przed prezbiterium umieszcza sie ambonę - mównicę. Obfita dekoracja rzeźbiarska zdobi każdą nawet najmniejszą część, a detale architektoniczne ukształtowane są jak rzeźby.

PRZYKŁADY BUDOWLI I ICH ARCHITEKCI:

IL GESU W RZYMIE (GIACOMO BAROZZI DA VIGNOLA I GIACOMO DELLA PORTA)

SAN CARLO ALLE QUATTRO FONTANE W RZYMIE (FRANCESCO BORROMINI - ARCHITEKT)

PAŁAC AUGUSTUSBURG W BRUHL (BALTHASAR NEUMANN)

SANTA SUSANNA W RZYMIE (CARLO MADERNA)

PLAC ŚW. PIOTRA , WATYKAN , RZYM (GIANLORENZO BERNINI)

BAZYLIKA ŚW. PIOTRA W RZYMIE (CARLO MADERNA)

SANT' AGNESE W RZYMIE (BORROMINI, CARLO RAINALDI)

SANTA MARIA DELLA PACE W RZYMIE (PIETRO DA CORTONA)

SANTIAGO DE COMPOSTELLA (FERNANDO DE CASAS Y NOVOA, czyli z Novoa)

PAŁAC EL ESCORIAL W MADRYCIE (J.B. DE TOLEDO, JUAN DE HERRERA)

PAŁAC WERSAL WE FRANCJI (LOUIS LE VAU, JULES HARDOUIN - MANSART)

KLASZTOR BENEDYKTYNÓW W MELK (JAKOB PRANDTAUER, JOSEF MUNGGENAST)

KOŚCIÓŁ ŚW. PIOTRA I PAWŁA W KRAKOWIE
KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY W KRAKOWIE
KOŚCIÓŁ REFORMATORÓW W KRAKOWIE
KOŚCIÓŁ BERNARDYNÓW W KRAKOWIE


NAJWYBITNIEJSZY RZEŹBIARZ BAROKU - LORENZO BERNINI
DZIEŁO: EKSTAZA ŚW. TERESY:
jest to rzeźba grupowa. Anioł , radosny wysłannik Boga gdzi św, Teresę symboliczną strzałą miłości. Scena jest patetyczna, wzniosła w nastroju. Gesty nieco teatralne, o przesadzonej wyrazistości. Forma ruchliwa, płynna, zmienna dzięki obfitości fałd szat obu postaci, które wraz z obłokiem tworzą zróżnicowane, miękkie układy. Figury serpentinaty charakterystyczne dla sztuki baroku.
Przenikają się łuki z kierunkami idącymi po pionach, poziomach, a nade wszystko skosach (rola cienkich, ostrych promieni). Z tak silnie rozbudowaną w przestrzeni bryłą wspaniale współdziała światło potęgujące kontrasty.

MALARZE BAROKU:

MICHAŁ ANIOŁ CARAVAGGIO (NIE BUONAROTTI!!!)

PIOTR PAWEŁ RUBENS

REMBRANDT HARMENSZ VAN RIJN Z LEJDY

JAN VERMEER VAN DELFT

ANTHONIUS VAN DYCK

FRANS HALS

JACOB JORDAENS

ADRIAN BROUWER

CLAUDE LORRAIN

NICOLAS POUSSIN

JACOB VON RUISDAEL

JOSE DE RIBERA

FRANCISCO DE ZURBARAN

DIEGO RODRIGUEZ DE SILVA Y VELAZQUEZ (CZYLI POPROSTU DIEGO VELAZQUEZ)

MI OSOBIŚCIE PODOBAJĄ SIĘ DZIEŁA REMBRANDTA, A TOBIE TO JA NIE WIEM.
ZA ŚMIAŁE UKŁADY KOMPOZYCYJNE, KONTRASTY WALOROWE, RÓŻNICE MIĘDZY CIAŁAMI ŻYWYMI A MARTWYMI, NIEBYWAŁY RYSUNEK, CZYSTĄ TONACJĘ KOLORYSTYCZNĄ, BOGACTWO TREŚCIOWE DZIEŁ I OGÓLNĄ POTĘGĘ OSOBOWOŚCI REMBRANDTA.

Pozdrawiam











19 2 19