Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-14T20:56:39+02:00
W przeważającej większość komórek ludzkiego organizmu za prawidłowe zwinięcie i upakowanie DNA w jądrze komórkowym odpowiedzialne są białka o nazwie histony. Za prawidłowe przechowywanie DNA plemników odpowiadają inne białka - tzw. protaminy. W plemnikach histony są wymieniane na protaminy podczas kondensacji jądra tych komórek. Protaminy są bardziej zasadowe od histonów i dlatego mogą mocniej wiązać się z DNA, co umożliwia skuteczniejsze upakowanie materiału genetycznego i zmniejszenia rozmiarów jądra plemnika. Niemniej jednak również w DNA plemników okazyjnie występują histony. Badano przy pomocy zaawansowanych technik, gdzie w dojrzałych ludzkich plemnikach występują histony. Okazało się, że białka te towarzyszą głównie najważniejszym dla rozwoju genom.
- Histony – zasadowe białka wchodzące w skład chromatyny
- Protaminy - zasadowe białka o niskiej masie cząsteczkowej, które zawierają argininę i występują w połączeniu z DNA plemników niektórych ssaków (w tym człowieka)
1 2 1
  • Użytkownik Zadane
2009-10-14T23:42:52+02:00
Kwas DNA w jądrze komórkowym człowieka upąkowany jest w specjalnych strukturach zwanych chromosomami.