OGRÓD PRZEDZIWNY - Leopold Staff


W przedziwnym mieszkam ogrodzie,
Gdzie żyją kwiaty i dzieci
I gdzie po słońca zachodzie
Uśmiech nam z oczu świeci.

Wodotrysk bije tu dziwny,
Co śpiewa jak śmiech i łkanie;
Krzew nad nim rośnie oliwny
Cichy jak pojednanie.

Różom, co cały rok wiernie
Kwitną i słodycz ślą woni,
Obwiązujemy lnem ciernie,
By nie raniły nam dłoni.

Żywim rój ptaków, co budzi
Ze snu nas rannym powiewem,
Ucząc nas iść między ludzi
Z dobrą nowiną i śpiewem.

I mamy ule bartnicze,
Co każą w pszczół nam iść ślady
I zbierać jeno słodycze
Z kwiatów, co kryją i jady.

I pielęgnujem murawę,
Plewiąc z niej chwasty i osty,
By każdy, patrząc na trawę,
Duszą, jak trawa, był prosty.

1.kim twoim zdaniem jest podmiot liryczny w wierszu ?

2.jaki jest ogród zaprezentowany w utworze

3.wyszukaj w wierszu 4 epitety wypisz je

4.wypisz z wiersza 3 przenośnie

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-14T21:25:54+02:00
1 . autor wiersza
2 . przedziwny , piękny , " magiczny "
3 . rannym powiewem , przedziwnym ogrodzie , krzew oliwny
4 . a) By każdy, patrząc na trawę,
Duszą, jak trawa, był prosty.
b)Obwiązujemy lnem ciernie
c)Co śpiewa jak śmiech i łkanie

proszee . ; D
chyba powinno być doobrze . ; ]
5 2 5
2009-10-14T21:26:12+02:00
1. Podmiotem lirycznym może być mieszkaniec tego ogrodu, owad.
2. Ogród zaprezentowany w utworze jest malowniczy, piękny. Pełen kolorów. Prawdziwy raj dla jego mieszkańca.
3. bartnicze, rannym, przedziwnym, dobrą
4. Dusza jak trawa,
Cichy jak pojednanie,
śpiewa jak śmiech,
1 4 1
2009-10-14T21:33:54+02:00
1. Podmiotem lirycznym jest zwykły człowiek, który obserwuje jakiś ogród.
2. Ogród jest pełen przeróżnych kwiatów. Widnieje tam wodospad, oliwne krzewy. Jest piękny. Porośnięty różami. Zamieszkują go ptaki, które poćwierkują ucząc nas iść między ludzi z dobrymi nowinami.
3. dobrą, dziwny, oliwny, cichy
4. Wodotrysk bije, Krzew cichy jak pojednanie, Z kwiatów, co kryją i jady. [kwiaty kryją]
1 4 1