Odpowiedzi

2010-02-20T16:35:21+01:00
Pozytywne:
- zyja w symbiozie z drzewami- mikoryza
dzieki temu daja wode drzewom, moga lepiej rosnac

-drozdzesa wykorzystywane przez czlowieka do produkcji alkoholu

niektore podstawczaki sa jadalne przez czlowieka i zwierzeta np rydz

- uzyskuje sie z nich antybiotyki =penicyline z pedzlaka

negatywne:
-powoduja liczne choroby-grzybuce
-niektore podstawczaki sa trujace-muchomor stromotnikowy
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-20T17:31:43+01:00
Pozytywne:

- Grzyby stanowią ważne ogniwo reducentów. Rozkładają substancje organiczne, tworzą próchnicę, rozkładają drewno,
- Grzyby wykorzystuje się do produkcji antybiotyków, np. penicyliny, a także witamin,
- Żyjąc w symbiozie z glonami, tworzą porosty, które są organizmami pionierskimi (rozkruszają skały, tworząc podłoże dla roślin),
- Drożdże służą w przemyśle gorzelniczym, piekarniczym i mleczarskim przy produkcji serów i kefirów,
- Służą też do otrzymywaniu kwasu szczawiowego i cytrynowego (kropidlak),
- Grzyby są ciężkostrawne, ponieważ zawierają chitynę, ale nadają smak i zapach jedzeniu,
- Są wykorzystywane do walki biologicznej ze szkodnikami.

Negatywne:

- Wywołują choroby ludzi i zwierząt (grzybicę, zatrucia) oraz choroby roślin (zgnilizna bulw ziemniaczanych, zaraza ziemniaczana),
- Powodują psucie się produktów spożywczych,
- Jako pasożyty roślin uprawnych znacznie obniżają plony.
1 5 1