Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-20T19:15:35+01:00
X - piewsza cena kalkulatora
y - cena po podwyżce i obniżce
1,2 x - 100%
y - 90%

y = 1,08x
1,08x = 216 zł
x = 200 zł

Po podwyżcze:
x - 200 zł
1,2x - z

z = 240 zł

:)
4 3 4
2010-02-20T19:15:47+01:00
Cenę kalkulatora graficznego podwyższono o 20%, a następnie obniżono o 10%. Końcowa cena wynosi 216 zł. Oblicz cenę początkową kalkulatora oraz ile kosztował on po podwyżce.

x + 20%x - 10%x = 216
x + 0,2 x - 0,1 x = 216
1,1x = 216 |:1,1
x = 196 - cena początkowa

196 + 20% × 196 = 196 + 0,2×196 = 196 + 39,2 = 235,2 - cena po podwyżce

60 1 60
2010-02-20T19:19:48+01:00
X -cena poczatkowa
y-cena po podwyżce

x+20%x= 120%x=y
y-10%=90%y
90%y=216zł

proporcja:
90%y - 216zł
y= 240zł


y - 120%x
240zł - 120%x
x=200zł

Odp. Na początku kosztował 200zł, a po podwyżce 240zł.

12 4 12