Jedna trzecia 1/3 uczniów klas pierwszych pewnego gimnazjum uczy się języka angielskiego, jedna czwarta 1/4 - języka niemieckiego, jedna piąta 1/5 - francuskiego, a języka rosyjskiego 26 pierwszoklasistów.Oblicz, ilu uczniów gimnazjum uczy się poszczególnych języków.

2

Odpowiedzi

2009-10-14T23:29:21+02:00
1/3x+1/4x+1/5x+26=x
x-(20/60x+15/60x+12/60x)=26
60/60x-47/60x=26
13/60x=26
x=120
1/3*120=40 - j. angielski
1/4*120=30 - j. niemiecki
1/5*120=24 - j. francuski
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-14T23:33:08+02:00
Sprowadzamy do wspólnego mianownika:
1/3 + 1/4 = 4/12 + 3/12 = 20/60 + 15/60 = 35/60
35/60 + 1/5 = 35/60 + 12/60 = 47/60
czyli uczniowie którzy uczą się rosyjskiego to 13/60
a skoro 13/60 = 26 to znaczy że:
20/60 = 40
15/60 = 30
12/60 = 24
13/60 = 26
ponieważ 13/60 = 26
a to oznacza że 1/60 = 2
Angielski - 40osób
Niemiecki - 30 osób
Francuski - 24 osoby
Rosyjski - 26 osób