Zad.1
Pan Jan postanowił całą swoją prostokątną działkę o wymiarach 17 m na 36 m nawieźć torfem. Na 1m2 powierzchni działki potrzeba 4 kg torfu.
W czasie jednego kursu wywrotka zabiera 500 kg. Ile razy samochód będzie musiał przyjechać na ogród, aby pokryto torfem całą powierzchnię działki?

Zad.2
Tata chce uszczelnić sześć okien o wymiarach 1 m 20 cm na 1,35m i jedno okno o wymiarach 0,5m na 7 dm.
Ile metrów uszczelki musi kupić tata?

Zad.3
Prostokątna działka na planie w skali 1 : 2500 ma wymiary 48 mm i 32 mm. Ile arów ma ta działka w rzeczywistości?

2

Odpowiedzi

2010-02-20T22:38:44+01:00
Zad.1.
17*36=612
500/4=125
612/125=około 5razy
zad.3.
8 arów
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-20T22:53:02+01:00
Zad.1
Pan Jan postanowił całą swoją prostokątną działkę o wymiarach 17 m na 36 m nawieźć torfem. Na 1m2 powierzchni działki potrzeba 4 kg torfu.
W czasie jednego kursu wywrotka zabiera 500 kg. Ile razy samochód będzie musiał przyjechać na ogród, aby pokryto torfem całą powierzchnię działki?

powierzchnia działki
17m*36m=612m^2

skoro 1m^2 to 4 kg torfu, to my mając 612m^2 potrzebujemy 612 razy więcej
612*4kg=2448 kg

1 wywrotka to 500kg
2448:500=4,896
samochód będzie musiał przyjechać na działkę 5 razy

Zad.2
Tata chce uszczelnić sześć okien o wymiarach 1 m 20 cm na 1,35m i jedno okno o wymiarach 0,5m na 7 dm.
Ile metrów uszczelki musi kupić tata?
OKNO1:
1m20cm=120cm
1,35m=135cm

O=2*(120cm+135cm)2*255=510 [cm]

okna o tych wymiarach występują 6 razy więc:

6*510cm=3060cm=30,6m

OKNO2:
0,5m=50cm
7dm=70cm

O=2*(50cm+70cm)=2*120cm=240cm=2,4m

RAZEM:30,6m+2,4m=33m

Zad.3
Prostokątna działka na planie w skali 1 : 2500 ma wymiary 48 mm i 32 mm. Ile arów ma ta działka w rzeczywistości?

skala 1:2500 oznacza, ze 1 cm na mapie to 2500cm w rzeczywistości, czyli 25m

na mapie
48mm=4,8cm
32mm=3,2cm

skoro 1 cm na mapie to 25 metrów, to 2 cm w rzeczywistości będą mieć 50 m (2*25), itd.
stąd
4,8 cm na mapie to 4,8*25=120[metrów]
3,2 cm na mapie to 3,2*25=80[metrów]

powierzchnia działki wynosi zatem 120m*80m=9600m^2

wiedząc, że 1ar=100m^2 zamieniając na ary "usuwamy" dwa zera, otrzymujemy 96arów
5 5 5