Odpowiedzi

2010-02-21T08:32:08+01:00
Jeżeli pasazer idzie w tą samą stronę w którą jedzie pociąg to prędkość pasażera widziana przez ludzi to jego predkość wlasna plus predkość pciągu. czyli 90km/h-5km/h=85km/h prędkość pociągu
Gdyby pasażer szedł w przeciwną stronę do jazdy pociągu wtedy predkość widziana przez ludzi byłaby rowna prędkość pociągu minus jego prędkość włsana czyli 90km/h+5km/h=95km/h prędkość pociągu
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T08:40:22+01:00
Z jaką szybkością jedzie pociąg, jeżeli jego pasażer idzie do przodu pociągu z szybkością 5km/h, a ludzie stojący na peronie uważają, że idzie on z szybkością 90km/h?


Ludzie obserwujący pasażera w pociągu obserwują jego prędkość względem torów. Nie wiedzą, czy on porusza się się w pociągu i w którym kierunku. Prędkość pasażera dla nich jest więc prędkością wypadkową pasażera wobec pociągu oraz pociągu wobec torów. Ponieważ wiemy, że prędkość pasażera i pociągu mają nie tylko ten sam kierunek, lecz również ten sam zwrot, więc dla obserwatorów prędkości te się sumują. Aby suma prędkości dla nich wyniosła 90 km/h, to pociąg musi poruszać się z prędkością:

90 km/h - 5 km/h = 85 km/h