Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T12:02:19+01:00
* Czynami pokutnymi są: modlitwa, jałmużna, uczynki pobożności i miłości, umartwianie przez wierniejsze pełnienie obowiązków, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post.
* Czasem pokuty w Kościele są poszczególne piątki całego roku i czas wielkiego postu.
* Wstrzemięźliwość obowiązuje wszystkich we wszystkie piątki i Środę Popielcową.
* Uzasadniona niemożliwość zachowania wstrzemięźliwości w piątek domaga się od chrześcijanina podjęcia innych form pokuty.
* Powstrzymywanie się od zabaw obowiązuje we wszystkie piątki i w czasie wielkiego postu.


5 przykazań kościelnych:

1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych.
2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię Świętą.
4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.
3 2 3
2010-02-21T12:31:55+01:00
Przykazania kościelne to :
1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych.
2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym przyjąć Komunię Świętą.
4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okrasach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.


Środa popielcowa rozpoczyna okres 40 dniowego przegotowania do świąt Wielkanocnych. Okres ten trwa do początku liturgii mszy Wieczerzy Pańskiej sprawowanej w wielki czwartek. Już w II w. dla lepszego przygotowania do przeżycia świąt paschalnych dodano dodano dwa dni postu przed tym świętem. W wieku III w. poszczono już cały tydzień. Na początku IV w. wprowadzono post 40 dniowy na pamiątkę postu Jezusa Chrystusa. W VII w. wyznaczono jako początek Wielkiego Postu Środę Popielcową. Sam zwyczaj posypywania głów popiołem w kościele wprowadził na stałe papież Urban II w 1901 r. W środę popielcową obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych oraz post ścisły. Wstrzemięźliwość obowiązuje od 14 roku życia, a post ścisły od 18-60 roku życia. Liturgia wielkiego postu jest dość wyciszona dominującym kolorem szat liturgicznych jest fiolet. Z obrzędów mszy świętej znika uroczysty hymn '' Chwała na wysokość Bogu '' oraz radosna aklamacja '' Alleluja. ''
W okresie Wielkiego Postu zabroniony jest udział w zabawach.
7 3 7
2010-02-21T12:46:30+01:00
OKRESY : Wielki Post
PRAKTYKI: Msza Św. np: w Środę Popielcową, Gorzkie Żale, Drogi Krzyżowe, Rekolekcje Wielkopostne, postanowienia na Wielki Post, Wspólna modlitwa

5 PRZYKAZAŃ KOŚCIELNYCH :
1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych
2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym przyjąć Komunię Świętą
4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach
5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła
5 3 5