POTRZEBNE MI SĄ JAK NAJSZYBCIEJ OBRAZY (TYTUŁ I AUTOR) PRZEDSTWIAJĄCE SYBERIĘ JAKO MIEJSCE ZESŁANIA POLAKÓW LUUUB JAKO PIĘKNĄ KRAINĘ GEOGRAF.
POSIADAM JUŻ JEDEN: WIGILIA NA SYBERII MALCZEWSKIEGO!!
PROSZE O JAK NAJSZYBSZĄ POMOC. MOŻECIE SZUKAĆ W INTERNECIE! :P

2

Odpowiedzi

2010-02-21T14:24:20+01:00
Zsyłka na Sybir
obraz Artura Grottgera
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T15:30:39+01:00
ALEKSANDER SOCHACZEWSKI - zesłaniec, malarz syberyjskiej katorgi, obrazy bardzo wymowne i dosadnych tytułach, takie jak:
"POŻEGNANIE Z EUROPĄ"
"WIĘŹNIOWIE PRZY PRACY"
"W DRODZE DO KATORGI" (inna nazwa "Jutrznia")

JACEK MALCZEWSKI - autor dość wielu realistycznych dzieł o tematyce związanej z polską martyrologię, cierpienie i męczeństwo na Syberii po powstaniu styczniowym , np:
"NIEDZIELA W KOPALNI"
"WIGILIA ZESŁAŃCÓW" ("wigilia na Syberii")
"NA ETAPIE" ("Śmierć na etapie")
"SYBIRACY"
"PODRÓŻ NA WSCHÓD"

ARTUR NIKUTOWSKI, obraz:
"ZSYŁKA NA SYBIR"

malarze-dokumentaliści: Stanisław WROŃSKI i Joachim LESZNIEWICZ - działalność malarska związana z Irkuckiem

MAKSYMILIAN OBORSKI - malarz akwarelista , przebywający na zesłaniu w Usolu

ALE DUŻO INNYCH I TROCHĘ TEORII JEST W TYCH LINKACH:

http://www.wspolnota-polska.org.pl/index.php?id=kw4_6_23

http://archiwum.wiz.pl/1996/96013100.asp