Odpowiedzi

2009-10-15T16:31:56+02:00
Ur. 18 maja 1920 w Wadowicach, zm. 2 kwietnia 2005 w Watykanie - polski duchowny rzymskokatolicki, arcybiskup krakowski, kardynał, papież (16 października 1978–2 kwietnia 2005), sługa Boży Kościoła katolickiego, kawaler Orderu Orła Białego.
15 4 15
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-15T17:00:03+02:00
Imię i nazwisko - Karol Józef Wojtyła
Urodzony - 18 maja 1920 w Wadowicach
Poprzednik - Jan Paweł I
Data wyboru - 16 października 1978
Koniec pontyfikatu - 2 kwietnia 2005
Zmarł - 2 kwietnia 2005 w Watykanie
Następca - Benedykt XVI




;) ;]
15 3 15
2009-10-15T17:30:43+02:00
Przyszły papież urodził się w Wadowicach, małym podkarpackim mieście niedaleko Krakowa. Jego rodzice to Karol Wojtyła i Emilia Kaczorowska. Gdy Karol (zdrobniale Lolek) miał 9 lat, zmarła jego matka. Trzy lata później zmarł jego starszy o 14 lat, brat Edmund, który był lekarzem.
W dzieciństwie Lolek grał w piłkę nożną i jeździł na nartach oraz odbywał razem z ojcem wiele wycieczek krajoznawczych. Był wysportowany i uzdolniony. Karola wyróżniała żarliwa wiara. W gimnazjum Karol Wojtyła zainteresował się literaturą, a zwłaszcza teatrem i występował w przedstawieniach kółka teatralnego, złożonego z uczniów wadowickich gimnazjów. Po maturze, zdanej na ocenę celująca w 1938 r. Karol Wojtyła rozpoczął studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, dokąd przeprowadził się z ojcem. Podczas okupacji niemieckiej pracował fizycznie m.in. w zakładach Solvay w Krakowie. W 1941 r. zmarł ojciec Karola Wojtyły.
W 1942 r. Karol Wojtyła wstąpił do tajnego seminarium duchownego. Po czterech latach formacji. 1 listopada 1946 roku kardynał Adam Sapieha wyświęcił Karola Wojtyłę na księdza. W 1948 r. przyszły papież uzyskał na Uniwersytecie Jagiellońskim doktorat z teologii na podstawie pracy o pojmowaniu wiary przez św. Jana od Krzyża. W 1963 został przez papieża Pawła VI mianowany arcybiskupem metropolitą krakowskim.
W latach 1962 - 1952 brał czynny udział w obradach II Soboru Watykańskiego. W 1967 został mianowany kardynałem.
Na zwołanym po śmierci Jana Pawła I drugim konklawe w roku 1978 Karol Wojtyła został wybrany na papieża i przybrał imię Jana Pawła II. Wynik wyboru ogłoszono 16 października o 16:16. Wielką sensację wzbudził fakt, że na papieża został wybrany kardynał z kraju pod władzą komunistyczną.
Jan Paweł II wzbudził szybko w całym świecie, dużą sympatię, ale też wrogość, czego wyrazem był zamach, przeprowadzony 13 V 1981 r. na placu św. Piotra w Rzymie przez Turka Ali Agcę.
W działaniach Jana Pawła II można dostrzec kilka podstawowych kierunków. Papież dążył do chrześcijańskiej odnowy członków Kościoła Katolickiego m.in. poprzez wdrażanie i rozwijanie wskazówek II Soboru Watykańskiego, ale też poprzez własne inicjatywny np. Światowe Dni Młodzieży. Jan Paweł II zwracał się także do innych wyznań i religii, uczestnicząc w dialogu ekumenicznym i międzyreligijnym. Papież wskazywał również na znaczenie kultury dla człowieka i zachęcał Kościół do zainteresowanie się tą formą głoszenia wiary. Nie należy pomijać również relacji Papieża ze środowiskiem międzynarodowym. W działalności dyplomatycznej podjął liczne starania o pokój na świecie, łagodzenie rządów autokratycznych i budowanie porozumienia z władzami państw.

Jan Paweł II podczas swojego pontyfikatu napisał i ogłosił kilkanaście encyklik.
Na zawsze pontyfikat Papieża - Polaka będzie postrzegany jako najbardziej obfity w pielgrzymki. Podróże zagraniczne, których Jan Paweł II odbył ponad 115 gromadziły zawsze tłumy, ożywiając w ten sposób religijność i integrując katolików konkretnej wspólnoty. Dla Papieża wyjazdy te były zaś wspaniałą możliwością głoszenia Ewangelii.

Ostatnia podróż jaką odbył Jan Paweł II, była śledzona z wielkim napięciem przez cały świat. Odchodzenie Papieża do Domu Ojca w marcu i kwietniu 2005 r. poruszyło wielu ludzi, niezależnie od wyznania, pochodzenia czy stosunku do papieskich nauk... Jan Paweł II zmarł 2 kwietnia 2005 r. o godz. 21.37.*


15 4 15