Zadania tekstowe - nierówności:

1. Pani Ewelina jechała autobusem i pociągiem z Krynicy do Szczecina. Za całą podróż zapłaciła 89 zł. Ile kosztował bilet autobusowy, jeśli był o 41 zł tańszy od biletu na pociąg?

2. Kasia i Janek mają łącznie 24 lata. Kasia jest dwa razy starsza od Janka. Ile lat ma każde z nich?

3. Kiedy ojciec miał 31 lat, syn miał 8 lat. Teraz ojciec jest dwa razy starszy od syna. Ile lat ma teraz syn?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T16:40:54+01:00
ZAD 1

x - cena za bilet autobusowy
y- cena za bilet na pociąg

x+y = 89
x= y-41

y-41 +y =89
x=y-41

2y= 130
x=y-41

y= 65
x= 24

ODPOWIEDŹ: BILET AUTOBUSOWY KOSZTOWAŁ 24 ZŁ.

ZAD. 2
x - wiek Kasi
y- wiek janka

x+y=24
x= 2y

2y+y=24
x=2y

3y=24
x=2y

y=8
x=16

Odpowiedź: Kasia ma 16 lat, a Janek 8 lat.

zad. 3
x- obecny wiek ojca
y- obecny wiek syna

x=2y
x-y= 31 - 8

x= 2y
2y-y = 23

x= 2y
y= 23

x= 46
y=23

ODPOWIEDŹ: Obecnie Ojciec ma 46 lat, a syn 23 lata,
3 3 3
2010-02-21T16:46:57+01:00
1) x+x+41 = 89
2x+41 = 89 /-41
2x = 48 /:2
x = 24

Odp: Bilet autobusowy kosztował 24 zł.

2) x+2x = 24
3x = 24 /:3
x = 8
2x = 16

Odp: Janek ma 8 la7 a Kasia ma 16 lat.

3) 31 lat - wiek ojca teraz
8 lat - wiek syna teraz
31 * 2 = 62 lat - wiek ojca później
8+31 = 39 lat - wiek syna później

Odp: Syn będzie miał 39 lat a ojciec 62 lata.
1 5 1
2010-02-21T16:50:45+01:00
Zad 1.
x-bilet autobusowy
y-bilet na pociag

x+y=89
y-41=x

x+y=89
y-x=41

y=48

y=48
x=89-y

y=48
x=89-48

y=48
x=41

41+48=89

odp. Bilet autobusowy kosztowal 41 złotych, a bilet na pociag 48 zł.
1 1 1