Olek zbiera znaczki i wczoraj policzył, że ma już łącznie 189 znaczków angielskich, francuskich i hiszpańskich. Francuskich ma dwa razy więcej niż hiszpańskich, a angielskich o 39 mniej niż francuskich i hiszpańskich razem. Ile ma znaczków każdego rodzaju?

Bardzo proszę o pomoc!

2

Odpowiedzi

2010-02-21T16:37:57+01:00
Znaczki hiszpańskie - x
Znaczki francuskie - 2x
Znaczki angielskie - (x+2x)-39

x+2x+[(x+2x)-39]=189
x+2x+x+2x-39=189
6x=189+39
6x=228 | /6
x=38

2*38=76
(38+2*38)-39=38+76-39=114-39=75

Odp. Olek ma 38 znaczków hiszpańskich, 76 francuskich i 75 angielskich.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T16:40:19+01:00
189 - wszystkie znaczki
x - znaczki hiszpańskie
2x - znaczki francuskie
x+2x-39 - znaczki angielskie

x+2x+x+2x-39=189
6x=228
x=38

Znaczków hiszpańskich ma 38, francuskich 2*38, czyli 76, a angielskich ma x+2x-39, czyli 38+76-39=75