W ubiegłym roku szkolnym w pewnym gimnazjum uczyło się 260 osób. W bieżącym roku szkolnym liczba dziewcząt wzrosła o 10%, a liczba chłopców zmalała o 20%. Doszkoły uczęszcza 244 uczniów. Ile dziewcząt uczy się dziśw tym gimnazjum?(prosze o obliczenia)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T16:45:38+01:00
X=liczba dziewcząt
y-liczba chłopców

x+y=260
x+10%x+ y-20%y=244

x=260-y
x+0,1x+y-0,2y=244
1,1(260-y)+0,8y=244
286-1,1y+0,8y=244
-0,3y=244-286
-0,3y=-42
y=42:0,3
y=140

x=260-140=120


x+10%x=120+0,1×120=120+12=132
y-20%y=140-0,2×140=140-28=112
odp. dziś uczy się 132 dziewcząt i 112 chłopców
14 3 14
  • s0ku
  • Rozwiązujący
2010-02-21T16:59:01+01:00
No więc tak :
x - liczba dziewcząt w szkole
260-x - liczba chłopców

Równanie:
x + (260-x) - ilość wszystkich w szkole
x + (260-x) = 110%x + 80%(260-x) + 16 (to szesnaście dodajemy po to aby rówanie sie zgadzało 260-244=16)

Jak już mamy ułożone równanie pozostaje tylko wyliczenie go:
x + (260-x) = 110%x + 80%(260-x) + 16
x + 260 - x = 1,1x + 208 - 0,8x + 16
x - x - 1,1x + 0,8x = 208 + 16 - 260
-0,3x = 224 - 260
-0,3x = -36
x = 120 <---- ilość dziewczynek w pierszym roku

120+120*10% = 120 + 12 = 132

Odp: W tej szkole uczy się 132 dziewczynek :*

Pozdrawiam s0ku :)

5 5 5