Odpowiedzi

2010-02-21T17:34:51+01:00
Sory ale podam tylko przyczyny bo w pianiu wypracowań nie jestem najlepsza :
pomoc rosji w wojnie ze szwecją iż od tego momętu rosja już zawsze wtrącała się w losy naszego kraju niechęć szlachty i magnateri do reform
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T21:11:42+01:00
Przyczyny upadku Rzeczpospolitej możemy podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne.
Na początek przyczyny zewnętrzne:
- Niepotrzebnie Polska wciągała się w wojnę północną w latach 1700-1721
- Mimo iż państwa w europie twierdziły iż polsce należy się niepodległóść to i tak nie popierali nas.
- Państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą wtrącały się w rządy w polsce. Nie powinniśmy tak łatwo dopuszczać do naszej polityki niemców itp. Jednak usprawiedliwić naszą bezsilność może fakt że te państwa, które były rządzone absolutnie bardzo szybko rosły w siłę oraz posiadały o wiele większą armię niż Polacy.
- Zachodnie państwa narzucali nam ustawy itp.
- Austra straciła ziemię w wojnie z Francją i chciała sobie je odebrać tylko że od Polski.

No i przyczyne wewnętrzne:
- Szlachta miała bardzo duże prawa i było im na rękę zachować wszystko tak jak jest. Mogli oni vetować ustawy a takrze poprzez wolną elekcję wybierać władcę.
- Władza w polsce "przespała" okres w którym trzeba było wprowadzić nowe ustawy ustrojowe.
- Magnaci oraz szlachta często zostawała przkupywana przez obce rządy tylko poto aby otrzymać potrzebne poparcie. Można to nazwać korupcją gdyż obiecywano im ziemie, tytuły oraz pieniądze które mieli otrzymać jeśli zagłosują tak jak mieli zagłosować.
- Polska nie posiadała stałej oraz dużej armii. "Kolos na glinianych nogach".
- No i wkońcu zapaść gospodarcza Rzeczypospolitej (brak funduszy oraz słabość systemu podatkowego)

Mam nadzieję że pomogłem ;D