Odpowiedzi

2010-02-21T18:00:43+01:00
Epopeja narodowa - określenie przyznawane zwykle jednemu eposowi w literaturze narodowej, dziełu, które na podstawie materiałów historycznych czy tradycji oddaje najwierniej charakterystyczne dla epoki rysy narodu lub jego warstwy, osiągając jednocześnie wysoki stopień srtyzmu. Za epopeję narodową w literaturze polskiej uważa się Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Dla starożytnych Greków z kolei dziełem takim były Iliada i Odyseja, dla Rzymian zaś Eneida. (źródło: zgapa.pl)
21 3 21
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T18:05:18+01:00
Epopeja narodowa to długi wierszowany utwór epicki przedstawiający dzieje legendarnych lub historycznych bohaterów na tle wydarzeń przełomowych dla danej społeczności.

Pan Tadeusz jest epopeją,ponieważ:
*ukazuje wydarzenie przełomowe, np.wkroczenie armii napoleońskiej na Litwę
*wystepuje inwokacja
*jest to utwór wierszowany o dużych rozmiarach
*pisany trzynastozgłoskowcem
*szczegółowe opisy, np.opis serwisu wojskiego
*pisany patosem
*rozbudowane porównania
*narrator relacjonuje i komentuje wydarzenia
*łączy elementy epiki, liryki i dramatu
33 4 33