Odpowiedzi

2010-02-21T18:52:49+01:00
Komórki tkanki nabłonkowej stanowią główną masę nabłonka, a ilość substancji międzykomórkowej między nimi jest minimalna (w przeciwieństwie do tkanki łącznej). Ściśle przylegają do leżącej poniżej błony podstawnej lub otaczającej substancji pozakomórkowej. Komórki nabłonka połączone są specjalnymi złączami - desmosomami, a czasem granica między nimi (czyli błona komórkowa) całkiem zanika i powstaje tzw. syncycjum (inaczej zespólnia lub syncytium). Komórki przylegają do siebie ściśle dzięki mechanizmom łączącym cytoszkielety sąsiadujących komórek. Połączenia między nimi stanowią: połączenia zamykające, zwierające oraz połączenia typu nexus blue.
3 1 3
  • Użytkownik Zadane
2010-02-21T18:53:01+01:00
Tkanka nabłonkowa

Budowa
Jest to tkanka, którą tworzą komórki zwarte ( między komórkami nie ma prawie wcale substancji międzykomórkowej ). Jest zbudowana z błony podstawowej ( jednorodnej, cienkiej warstwy ) na której osadzone są komórki i jądra komórkowego, posiada centriole.

Podstawowe funkcje
Tkanka nabłonkowa ma bardzo szeroki zakres funkcji. Oddziela organizm od środowiska zewnętrznego ( nabłonki pokrywająco – ochronne ), zabezpiecza przed utratą wody ( u zwierząt lądowych ), mniejszym i prostszym organizmom pozwala na wymianę gazową ( oddychanie ), zaś wszystkim umożliwia odbiór bodźców płynących ze świata zewnętrznego ( nabłonki zmysłowe ), umożliwia usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii ( nabłonki wydalnicze ), syntezę i wydzielanie różne związki chemiczne ( nabłonki wydzielnicze ) , pomaga niektórym organizmom w przemieszczaniu się ( nabłonki lokomotoryczne ).

Tkanka mięśniowa

Budowa
Tkanka ta zbudowana jest z komórek w których oprócz typowych organelli komórkowych znajdują się liczne miofibryle ( układy włókienek białkowatych )

Podstawowe funkcje
Najważniejszą cechą tej tkanki jest zdolność kurczenia się. Ze względu na budowę, lokalizację i rolę wyróżniamy tkankę mięśniową gładką , poprzecznie prążkowaną szkieletową i sercową.

Tkanka nerwowa

Budowa
Tkanka ta jest zbudowana z neuronów ( komórek ) posiadających długie wypustki protoplazmatyczne zróżnicowane na dendryty i neuryty. Neurony połączone są synapsami.

Podstawowe funkcje
Podstawową funkcją tkanek nerwowych jest umożliwianie organizmom odbierania bodźców.

Tkanka łączna

Budowa
Jest to najbardziej zróżnicowana tkanka pod względem budowy i spełniających funkcji. Składa się ona zawsze z istoty międzykomórkowej ( substancja podstawowa + elementy włókniste ) i elementów komórkowych. Ze względów na budowę wyróżnia się : tkankę łączną właściwą ( tkanka zarodkowa, łączna siateczkowa, włóknista, tłuszczowa ) i szkieletową ( tkanka chrzęstna i kostna ).

Podstawowe funkcje
Tkanki te pełnią rozmaite funkcje np. wydzielnicze.

Krew

Budowa
Jest to tkanka płynna zbudowana z osoczy ( płynnej substancji pozakomórkowej ) gdzie zawieszone są elementy morfotyczne krwi – krwinki.

Podstawowe funkcje
Krew pełni rolę oddechową, odżywczą i wydalniczą , pomaga w utrzymaniu stałej temperatury ciała, uczestniczy w procesach odpornościowych, tworzy płynne środowisko wewnętrzne organizmu, rozprowadza w organizmie hormony ( rola transportowa i koordynująca ).
6 3 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T18:53:05+01:00
Tkanka nabłonkowa zbudowana jest z kórmorke scisle do siebie przylegajacych. kazda komorka posiada dobrze wykrztsalcone jadro komorkowe zdolne do podzialu. miedzy komorkami nie wystepuje zadna substancja miedzy komorkowa. wszytkie komorki leza na tak zwanej blonie podstawowej ;)
5 5 5