1. Napisz, ktore organizmy buduja porost i jakie znaczenie dla siebie maja te organizmy(prosze o gotowca nie link xd)
2.Okresl rodzaj plechy(skorupiasta,listkowata,krzaczkowata)ktora wystepuje u wymienionych porostow
brodaczka-
obrost modry-
slotorost scienny-
odnozyca jesionowa-
wzorzec geograficzny-
3.Uzpupelnij tabele
znaczenie porostow
w przyrodzie, w gospodarstwie czlowieka
4. Uzasadnij stwierdzenia, podajac po jednym argumencie
a) Porosty to organizmy pionierskie
b)Porosty są wskaźnikami czystosci powietrza
PROSZE:)) chociaz z 2 zadania;))

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-21T19:50:45+01:00
1)Porosty to organizmy składające się z grzyba i glonów. Zaliczane są do grzybów. Grzyb wchłania i przekazuje partnerom wodę oraz zaopatruje ich w niezbędne składniki mineralne. Glony, przeprowadzają fotosyntezę, produkują pokarm, z którego korzysta grzyb.
12 4 12
dzięki :* zadanie odrobione :(
* :)
2010-02-21T19:51:37+01:00
Napisz, ktore organizmy buduja porost i jakie znaczenie dla siebie maja te organizmy
porost buduje grzyb i glon
zyja w symbiozie
grzyb daje glonowi wode a glon fotosyntetyzujac daje grzybowi zwiazki odzywcze



4. Uzasadnij stwierdzenia, podajac po jednym argumencie
a) Porosty to organizmy pionierskie
moga rosnac na podłozu na ktorym nie rosly jeszcze rosliny np zboczach gor
wytwarzaja kwasy porostowe ktore rozkruszaja skały, dzieki temu moga tworzyc glebe, przyczyniaja sie do tego procesu
b)Porosty są wskaźnikami czystosci powietrza
porosty to bioindykatory powietrza.
sa bardzo wrazliwe na wszelkie zanieczyszczenia, szczegolnie na zanieczyszczenia tlenkami siarki.
jesli na jakims terenie widzimy wiele prostów o bujnych,krzaczkowatych plechach,oznacza to, ze dany teren jest czysty. srodowisko jest niezanieczyszczone

5 4 5