Do domowej instalacji elektrycznej podłączone są: lodówka, kuchenka elektryczna, żarówka, telewizor, przez urządzenia te przepływa odpowiednio prąd o natężeniach: 0,4 A, 6 A, 0,3 A,
0,25 A. Czy bezpiecznik 10 amperowy "wytrzyma" włączenie jeszcze żelazka o mocy 750 W? Odpowiedź uzasadnij. Proszę o pomoc ! :*

3

Odpowiedzi

2010-02-22T11:17:15+01:00
Jako że nie ma podanego napięcia, przyjmuje się napięcie sieciowe 230V

P=U*I
po przekształceniu

I=P/U = 750W/230V = 3,26A

3,26A + 0,4A + 6A + 0,3A + 0,25A = 10,21A

W teorii bezpiecznik nie wytrzyma gdyż prąd wyniesie o 0,21A więcej. W praktyce bezpieczniki działają od prądu trochę wyższego tj Iz=1,13, czyli bezpiecznik B10 by wytrzymał
2 3 2
2010-02-22T11:18:11+01:00
W sieci domowej wszystkie odbiorniki są połączone równolegle a więc ich prądy się sumują. Przez bezpiecznik płynie suma prądów.
Obliczam prąd pobierany przez żelazko
P=U*I
I=P/U=750W/230V=3,3A
I=0,4A+6A+0,3A+0,25A+3,3A=10,25A
pobierany prąd przekracza dopuszczalny prąd bezpiecznika
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-22T11:20:31+01:00
Ib=10A
U=230V - napiecie w sieci domowej
I1=0,4+ 6 +0,3 +0,25 =6,95A
Czy bezpiecznik 10 amperowy "wytrzyma" włączenie jeszcze żelazka o mocy 750 W?
Nalezy policzyc jak prad /jakie natezenie/ pobierze zalazko.

P=UI

Iz=750/230=3,26

Suma natezen Is=I1+Iz=6,95+3,26=10,21A

ODP

Bezpiecznik 10 amperowy "nie wytrzyma" włączenie jeszcze żelazka o mocy 750 W?

Pozdrawiam

PS cos mi "fiksuje" kalkulator

Hans