Podczas pierwszej jazdy samochodem zużyto 20% benzyny znajdującej się w zbiorniku. Podczas drugiej jazdy zużyto 10% benzyny, która pozostała w zbiorniku po pierwszej jeździe. Po dwóch jazdach w zbiorniku pozostało 9 litrów benzyny. Ile litrów benzyny było w zbiorniku przed pierwszą jazdą?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-22T13:14:35+01:00
X-ilośc benzyny w zbiorniku

x-20%x=x-0,2x=0,8x
0,8x-10%×0,8x=0,8x-0,1×0,8x=0,8x-0,08x=0,72x

0,72x=9 litrów
x=9:0,72
x=12,5
odp. było 12,5 litra beznzyny
2010-02-22T13:16:07+01:00
Liczymy od końca -> druga jazda:
x-10% = 9 litrów
x-0,1x=9
0,9x=9
x=10 tyle było po drugiej jeżdzie

po pierwszej:
x-0,2x = 10 litrów
0,8x=10
x=12,5 litrów było na początku
2010-02-22T13:18:14+01:00
X - w zbiorniku przed pierwszą jazdą.
pierwsza jazda: 20 % z x - 0,2x
zostało : x - 0,2x = 0,8 x
druga jazda: 0,1 * 0,8x = 0,08x

x - 0,2x - 0,08x = 9
x - 0,28 x = 9
0,72 x = 9 | : 0,72
x = 12,5