1.
a) lekcja w polskiej szkole trwa o 12,5% dluzej niz w szkole szwedzkiej. ile minut trwa lekcja w Szwecji?
b) lekcja w polskiej szkole trwa o 10% krocej niz lekcja w szkole brytyjskiej. ile minut trwa lekcja w Wielkiej Brytanii?

2.za telewizor kupiony po dziewiecioprocentowej obnizce cen panstwo lenarowie zaplacili 1440zl. Ile zaoszczedzili dzieki tej obnizce?

3. cene garsonki przed sezonem podniesiono o 20% a po kilki miesiacach obnizono o 10% i mozna bylo ja kupic za 270zl. Ile kosztowała ta garsonka na początku?

4. Jacek z mama za dwa bilety kolejowe do Pragi zaplacili w sumie 340zl. Jacek jest studentem wiec przysluguje mu 30% znizki. Mamie znizka nie przysluguje. Ile kosztował bilet mamy?

tylko prosze o wszystkie obliczenia

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-15T19:39:47+02:00
1.a)100 + 12,5 = 112,5%
Lekcja w Pl Szkole - 112,5% lekcji w Szwecji
Lekcja w Szwecji - X
45 - 112,5%
x - 100%
112,5x = 4500 | :112,5
x = 40
b)100 - 10 = 90%
Lekcja w Pl szkole 90% lekcji w Anglii
45 - 90%
x - 100%
90x = 4500 | :90
x = 50

2. 91% - 1440
100% - x
91 x = 144000
x = 1582,41
1582,41 - 1440 = 142,41 zł

3. 1,2 * 0,9 = 1,08
108% - 270
100% - x
108x =27000
x = 250
Ta garsonka na początku kosztowała 250 zł

4. x - cena biletu bez obniżki.
x + 0,7 x = 340
1,7x= 340 |:1,7
x =200
Bilet mamy kosztował 200 zł.
4 5 4
2009-10-15T19:41:26+02:00
A] 112,5%=45 min. a 100%=x min czyli x=45 razy 100 dzielone przez 112,5=40minut b}90%=45 minut a 100%=x min czyli x=100razy 45 dzielone na 90=50minut zad.2 90%=1440zł a 100%=x czyli x=100razy 1440 dzielone na 90=1600 zł minus 1440=160zł zaoszczedzili zad.3 x-cena garsonki na poczatku 1,2 x cena po podwyzce 1,2x-10% z 1,2x=1,08x i to sie równa 270 zł czyli x=250 zł zad.4 bilet mamy to x a jacka 0,7x i teraz x+0,7x=340 zł czyli1,7x=340 czyli x=200 zł cena biletu mamy pozdrawiam
1 5 1