1.
W torebce były irysy i krówki. Z bliżej nieznanych przyczyn z torebki zniknęła połowa irysów i trzecia część krówek, łącznie 18 cukierków. W rezultacie w torebce zostało tyle samo irysów co krówek. Ile cukierków zostałow torebce?

2.
Dziadek Sefan zbierał znaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek. Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zaś oddał Jackowitrzy czwarte swojej kolekcji, to zostałoby mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz. Ile znaczków ma dziadek Stefan, a ile Jacek?


To mają być układy równań z góry dzięki ;*

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-10-15T21:01:07+02:00
1.
x - początkowa ilość irysów
y - początkowa ilość krówek
(1/2)x+(1/3)y -ilość cukierków która zginęła

(1/2)x+(1/3)y=18 /*6
y-(1/3)y=x-(1/2)x /*6

3x+2y=108
6y-2y=6x-3x

3x+2y=108
4y=3x /:4

3x+2y=108
y=(3/4)x

3x+2y=108, wstawiam y=(3/4)x
3x+2((3/4)x)=108
3x+(3/2)x=108
3x+1,5x=108
4,5x=108 /:4,5
x=24

y=(3/4)*24=(3/4)*(24/1)=18

Początkowo było 24 irysy i 18 krówek, zniknęło (1/2)*24=12 irysów i (1/3)*18=6 krówek zatem zostało (24+18)-(12+6)=42-18=24 cukierków

2.
x -ilość znaczków dziadka Stefana
y -ilość znaczków Jacka

x-150=y+150
x-(3/4)x=y /*4

x-150=y+150
4x-3x=4y

x-150=y+150
x=4y

4y-150=y+150
x=4y

4y-y=150+150
x=4y

3y=300 /:3
x=4y

y=100
x=4*100=400

Zatem dziadek ma 400 znaczków, a Jacek ma ich 100 :)
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-15T21:12:09+02:00
1)
I -irysy
K- krówki

i/2 + k/3 = 18
i/2 = 2k/3

k=18
4k/3= 24
Zostały 24 cukierki

2)
D - znaczki dziadka
W - znaczki wnuka

D - 150 = W + 150
d/4 = w

d = w + 300
d/4 = w

d = d/4 + 300
3d/4 = 300
d = 400
w = 100
Dziadek ma 400 znaczków, wnuk 100



Pomogłem ? Uznaj moje rozwiązanie za najlepsze ;) Pozdrawiam

edit:
Poprzednik zrobił błąd w tym miejscu
x-150=y
Oddając mu 150 znaczków sprawia ze wnuk ma ich równiez o 150 wiecej. nie uwzględniłeś tego

Pomogłem ? Uznaj moje rozwiązanie za najlepsze ;) Pozdrawiam



1 5 1