Odpowiedzi

2009-10-15T21:05:24+02:00
Termin autorytet pochodzi od łac. Auctoritas, który tłumaczy się jako rada, wola, ważność, powaga moralna, nawet wpływowa osoba. Słownik Wyrazów Obcych określa autorytet jako 1) uznanie u innych, wpływowość, 2) człowiek, doktryna, pismo cieszące się w jakiejś dziedzinie lub opinii pewnych ludzi szczególną powagą. Autorytet jest zawsze relacją, między co najmniej dwiema osobami, z których jedna budzi uznanie drugiejAutorytet jest to prestiż osoby oparty na uznanych i cenonych w społeczeństwier wartościach- religii, prawie, nauce itp. Autorytet ma osoba, która dysponuje dużą wiedzą , ale też, w zależności od przyjętych wartości, dużą siłą lub bogactwem. Myślę, że każdy z nas w swoim życiu próbował naśladować jakąś osobę. Znaczy to tym samym, że w tej osobie widzi autorytet. Wśród współczesnej młodzieży można zaobserbować absolutny zanik poczucia wartości. Nastolatkowie za swój autorytet potrafią uznać piosenkarza, aktora, lub innego przedstawiciela osób o stworzonym przez media charakterze. Często też za osobę godną naśladowania uważają rówieśnika, dysponującego siłą lub "władzą" w jego otoczeniu. Młodzi ludzie nie odczuwają już potrzeby bycia sobą; chcę być akceptowani w społeczestwie. Ich życie bardziej obrasta fałszywość, aniżeli szczerość. Młodzież kształtuje swoje poglądy wzorując się na osobach, które nic w zyciu nie osiągneły samodzielnie i, które nic dla swiata nie zrobiły. Nie mówię tutaj oczywiście o całej młodzieży, ale tylko o jej pzeważającej częsci.Wzorcem osobowym wywodzącym się z antyku jest Prometeusz. Tytan bardzo przysłużył się ludziom. A według jednej z wersji mitu to właśnie on stworzył człowieka. Ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami, duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Człowiek Prometeusza był słaby i nagi. Bohater przekazywał ludziom wiedzę i umiejętności znane dotąd jedynie bogom. Prometeusz
nauczył ludzkość matematyki, medycyny, budownictwa, piśmiennictwa, objaśnił ludziom zjawiska zachodzące w przyrodzie oraz oswoił zwierzęta. Wedle innej wersji, tytan nie miał nic wspólnego ze stworzeniem człowieka ale go wielce umiłował. Po raz pierwszy naraził się Zeusowi, kiedy podczas uroczystej ofiary podzielił wołu na dwie części: z jednej strony mięso okryte skórą, a z drugiej kości, które przykrył tłuszczem. Pan
Olimpu skusił się na tę część, gdzie było więcej tłuszczu, domyślając się pod jego grubą warstwa najdelikatniejszego mięsa. Natychmiast przekonał się, że były tam same kości. Odtąd ta część była poświęcona bogom, dla ludzi zostało mięso. Ten podstęp rozgniewał
strasznie Zeusa, który pozbawił ludzi ognia. Wówczas Prometeusz po raz kolejny przyszedł ludziom z pomocą. Skradł iskry z „koła słonecznego” i ukryte w łodydze trzciny przyniósł ludziom. Gromowładny bóg, strasznie się zemścił za kolejne nieposłuszeństwo tytana. Na ludzi zesłał nieszczęścia i choroby, które przyniosła Pandora, Prometeusza zaś kazał przykuć stalowymi łańcuchami do skał Kaukazu i posłał orła, który wyjadał tytanowi nieustannie odrastającą wątrobę. Bogowie okrutnie ukarali buntownika, za jego miłość do ludzi. Kres cierpień tytana spowodowała interwencja Heraklesa, który strzałem z łuku zabił orła i uwolnił bohatera z łańcuchów. Prometeusz to najwznioślejsza postać
mitologiczna, dzięki niemu ludzie zdołali ujarzmić żywioły i zapanować nad zwierzętami. Tytan był tak odważny i tak ukochał ludzi, że z miłości do nich kilkukrotnie sprzeciwił się Zeusowi, co sprowadziło na niego ogromne cierpienia. Powinniśmy dostrzegać cierpienia innych i za przykładem Prometeusza z odwagą nieść pomoc potrzebującym
3 2 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-15T21:07:23+02:00
Autorytet moralny wg mnie to osoba cieszaca sie niezykla popoularnoscia, ktora przyciaga do siebie swoim postepowaniem, wywiera wpływ na sposób myślenia i działania innych.
Wspolczesnie mozna uznac wszystkich nauczycieli, rodzicow, cieszący się autorytetem osobistym , a takze niezastąpionym czynnikiem w ich prawidłowym rozwoju.
4 2 4