1. Suma cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 14. Po przestawieniu cyfr tej liczby otrzymamy liczbę o 18 mniejszą od początkowej . Jaka to liczba.?

2.Tomek zainstalował 2 gry komputerowe.Zajęły one w pamięci komputera 250 MB. Wiedząc,że jedna gra zajmuje o 70 MB pamięci mniej niż druga, oblicz,ile MB Zajmuje każda z gier.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-22T18:16:45+01:00
Ad. 1) x= cyfra dziesiątek
y= cyfra jedności
10x+y= pierwsza liczba
10y+x= druga liczba

x+y=14
10x+y=10y+x+18

x=14-y
10x+y-10y-x=18

9x-9y=18/:9
x-y=2

14-y-y=2
-2y=2-14
-2y=-12
y=6

x=14-y=14-6=8

Ta liczba to 86.

ad. 2) x - jedna gra
y - druga gra

x+y=240
x+30=y

x+x+30=240
x+30=y

2x+30=240
x+30=y

2x=240-30
x+30=y

2x=210/:2
x+30=y

x=105
x+30=y

x=105
105+30=y

x=105 Mb
y=135Mb


Odp.: Jedna z gier zajmuje 105 MB a druga 135 MB.
1 1 1
2010-02-22T18:19:36+01:00
Zad. 2
1. gra = x
2. gra = x+70
więc
2x+70=250 |-70
2x=180 |:2
1 gra x=90
2 gra x+70=160