1)Oblicz, ile gramów kwasu metanowego użyto do reakcji z magnezem, jeżeli otrzymano11,4 g metanianu magnezu.

2) Napisz wzór sumaryczny i nazwę kwasu karboksylowego o masie cząsteczkowej równej masie cząsteczkowej alkoholu monohydroksylowego o 20 atomach wodoru.

2

Odpowiedzi

2010-02-23T11:14:26+01:00
2HCOOH + MG --> (HCOO)2Mg + H2
mHCOOH = 46
m(HCOO)2MG = 114
46 HCOOH --> 114 (HCOO)2Mg
x --> 11,4 HCOO)2Mg
x = 4,6 HCOOH

odp. Użyto 4,6 g kwasu metanowego.

mC9H19OH = 144
CxH2x+1COOH= 144
14x+14+32 = 144
14x + 46 = 144
14 x = 98 | : 14
x = 7

C7H15COOH - kwas oktanowy
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T11:25:08+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
1.
2HCOOH + Mg --> (HCOO)2Mg + H2
mHCOOH=46u
m(HCOO)2Mg=114u
46g HCOOH--------114g (HCOO)2Mg
xg HCOOH---------11,4g HCOO)2Mg
x=46*11,4/114
x=4,6g HCOOH
Użyto 4,6 g kwasu metanowego

2.
mC9H19OH=144u
CnH2n+1COOH=144
12n+2n+1+12+16+16+1 = 144
14n+46=144
14n=98
n=7
C7H15COOH (KWAS OKTANOWY)