Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-22T23:41:14+01:00
Granica moralna:
romans z Justyną, decyzja o konieczności usunięcia ciąży, rozkaz strzelania do robotników.

Granica psychologiczna:
możliwości poznania siebie, innych i świata.

Granica filozoficzna:
to pytanie o poznanie rzeczywistości przez człowieka,

Granica odporności psychicznej człowieka.

Granica obyczajowa :
mezalians Zenona i Justyny

Granica majątkowa:
podłoga salonu Cecylii

Granica wolności człowieka

Granica między samocenianiem a ocenianiem przez innych

Granica zła mieszczącego się w człowieku

Granica ludzkiego poznania:
w rozmowie Dąbrowskiego i Czerlona


2010-02-22T23:43:25+01:00
GRANICA SPOŁECZNA:
granica między grupami społecznymi. Miniaturą tego jest kamienica pani Kolichowskiej, gdzie granicę stanowi z jednej strony sufit a z drugiej podłoga. Przykładem biedy jest rodzina Gołąbskich, ludzie żyjący na skraju nędzy. Troje dzieci Joasi umiera przed dorastaniem, a także i ona sama na gruźlicę. Grupa o wysokim poziomie to ludzie, którzy zajmują się balami i niczego im nie brakuje, był to świat zamknięty. Granica jest trudna do pokonania, zaś przełamanie jej kończy się zwykle nieszczęściem. Justyna usiłowała zdobyć Zenona i awansować społecznie. Nie tylko nie osiąga swojego celu, ale traci też swoje dziecko. Powoduje tym uraz na swoim zdrowiu psychicznym i popada w obłęd.

GRANICA MORALNA:
przekroczył ją wielokrotnie Zenon. Wykorzystał Justynę, skrzywdził ją i zwodził. Nie traktował poważnie jej uczuć i bawił się nimi, oszukiwał i zdradzał Elżbietę. Mimo narzeczeństwa, a później i małżeństwa z Elżbietą nie zaprzestał romansu z Justyną. Skutki nieodpowiedzialności Zenona ponosi Elżbieta, Justyna i on sam. Ziembiewicz przekroczył granicę także w strefie zawodowej, kiedy zgodził się być karierowiczem. Doszedł do władzy za pomocą układów, nie dotrzymywał obietnic danych robotnikom. Granicę moralną przekroczyła Justyna poprzez usunięcie ciąży. Awaczewicz również ją przekroczył, ponieważ miał żonę i dwójkę dzieci, romansował z Julią (nauczycielką Elżbiety) i usiłował uwieść Elżbietę.

GRANICA ODPORNOŚCI PSYCHICZNEJ:
tą granicę przekroczyła Justyna, nie wytrzymała. Nie mogła znieść wyrzutów sumienia spowodowanych usunięciem ciąży. Popada w obłęd i mści się na Zenonie. Po przekroczeniu granicy odporności psychicznej przestaje być sobą, postępuje wbrew swym przekonaniom i w ostateczności załamuje się psychicznie. Ofiarą takiego załamania jest także Zenon, który na początku chciał uczciwości oraz odciąć się od domu i korzeni rodzinnych. Sytuacja zmusiła go do tego, że zatracił ideały, spychał odpowiedzialność na innych. Decydując się na karierę wyrzekał się powoli swoich przekonań, w końcu nie wytrzymał obciążenia psychicznego i popełnił samobójstwo. Elżbieta również przekracza wytrzymałość psychiczną: skandal jaki wybuchł po śmierci Zenona i wyjawienie się romansu, przyczyniły się do wyjazdu jej za granicę i pozostawienie dziecka pod opieką babci. Postępuje tak samo jak postąpiła jej własna matka, nie umiała poradzić sobie z tą sytuacją.

mam nadzieję że mogłam pomóc :)
1 5 1