Odpowiedzi

2010-02-22T22:55:24+01:00
Tato i corka maja razem 48 lat. Za 8 lat tato bedzie 3 razy starszy od corki. ile lat ma tato, a ile corka ?

x - corka
y - tato
x + y = 48
y+8 = 3(x+8)
y+8 = 3x+24
x = 48-y
y+ 8 = 3(48-y)
y+8 = 144 - 3y
4y = 136 |:4
y = 34

48-34=14
Odp. Ojciec ma 34 lata,a córka 14
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-22T23:03:41+01:00
X- wiek taty
y- wiek córki
[23:02:24] Cukier: układ równań

x+y=48
x+8=3y

x+y=48
x=3y-8

3y-8+y=48
4y=56
y=14 ( corka ma 14 lat )

podstawiamy do pierwszego równania

x+14=48
x=34 ( wiek taty )
2010-02-22T23:36:28+01:00
X=wiek córki
y=wiek ojca

48=x+y /-y
64=3x+y (64 wzięło się z dodania do 48 8*2-wiek za 8 lat)

48-y=x
64=3x+y

64=3(48-y)+y
64=144-3y+y
64=144-2y / -64; +2y
2y=80 /:2
y=40

48=x+40 /-40
x=8

Obecnie x+y=48

za 8 lat --> x+8 + y+8 = 8+8 + 40+8 = 64
16+48=64

16*3=48

Odp. Obecnie Ojciec ma 40 lat a córka 8.
(za 8 lat ojciec bedzie miał 48, córka 16 więc ojciec bedzie 3 razy starszy od córki)