Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T11:40:47+01:00
BUDOWA KOMÓRKI EUKARIOTYCZNEJ:
a) plazmatyczne(żywe)
- jądro komórkowe
- cytoplazma
- błona wodniczki
- centriole
-podwójna błona komórki
-mitochondria
- plastydy
- rybosomy
-aparat Golgiego
-lizosomy
-siateczka śródplazmatyczna
b) nieplazmatyczne(martwe)
- ściana komórkowa
-płyn wypełniający wodniczkę


procesy zachodzace w komórce
-utrata ściany komórkowej co umożliwiło osiągnięcie większych rozmiarów
- tworzenie się wewnętrznego systemu błon komórkowych : siateczka wewnątrzplazmatyczna, aparat Golgiego, lizosomy, wakuole
- utrata błony komórkowej pozwala na pochłanianie większych cząstek pokarmowych a tym samym szybszy wzrost i podział komórki
- wyodrębienie się jądra komórkowego
-powstanie mitochondriów poprzez wchłoniecie oddychających tlenowo komórek priokariotycznych
-powstawanie chloroplastów poprzez wchłonięcie samożywnych komórek priokariotycznych
2010-02-23T11:44:19+01:00
Komorka eukariotyczna posiada jadro komorkowe otoczone błona

komorka zwierzeca posiada błone -białkowo-lipidowa, polprzepuszczalna tzn ze swobodnie przepuszcza tylko wode
zawiera mitochondria, ktre produkuja energie, odbywa sie tutaj proces oddychania komorkowego
-rybosomy,ktore syntetyzuja białka
-retikulum endoplazmatyczne gładkie i szorstkie
gładkie syntetyzuje lipidy, szorstkie(zaweira rybosomy) białka
ER dzieli cytoplazme komorki na kompartmenty, dzieki czemu moga zachodzic w komorce reakcje antagonistyczne do siebie i nie przeszkadzaja sobie nawzajem
- lizosom, ktory pelni funkcje trawienna

w komorce zachodza wszystkie podstawowe procesy zyciowe, kazda komorka oddycha,pobiera pokarm, wydala, rozmnaza sie
komorki osmatyczne dziela sie poprzez mitoze, a komorki gamet poprzez mejoze

komorka roslinna posiada sciane komorkowa ktora pelni f.ochronne
plastydy- chloroplasty (fotosynteza) chromoplasty i leukoplasty(zapasowa f.)
-wakuola, ktora utrzymuje turgor w komorce oraz jest magazynem wody i metabolitów
-plasmodesmy-połączenia pomierdzy kmorkami roslinnymi