Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T14:44:00+01:00
Goplana jest jedna z głównych bohaterek dramatu J. Słowackiego pt: ? Balladyna? . To królowa jeziora Gopla, zamieszkująca szklisty pałac na jego dnie.. Bohaterka jest postacią fantastyczna. Zajmuje się utrzymywaniem porządku natury i ładu. Jest szalenie zakochana w Grabcu.
Goplana jest nimfa wodna. Na pytanie Balladyny ''A ty, co za widmo?'' odpowiedziała ''Bańka z kryształu, którą wichry z błękitu fali i barwami kwiatu maluję zorze...'' Ma delikatne białe dłonie. Jej ciało jest niczym pachnąca róża. Ma przepiękne oczy i złote długie włosy.
Można by powiedzieć ze nimfa jest egoistka gdyż dba o własne dobro i uparcie darzy do zrealizowania swoich celów. Jest również mściwa. Dowodem na to jest Grabiec, na którym mści się , gdy ten nie odwzajemnia jej uczucia. Goplana z zazdrości o Balladyne, którą adorował jej ukochany, przeszkadza w spotkaniu kochanków. Ostatecznie zamienia Grabca w wierzbę.
Goplana jest dumna z tego ze jest królowa . Jednak jest również pełna goryczy. Cierpi z powodu ludzkiego szczęścia, którego ona jako nimfa nie może zaznać. Miedzy innymi dlatego ingeruje w sprawy ludzi. Doprowadza do tego ze Kirkor zakochuje się z Balladynie i Alinie. Mało tego do swych celów wykorzystuje podwładnych Chochlika i Skierke.
Bohaterka popełnia wiele nieprzemyślanych czynów , których konsekwencje odbijają się szerokim echem nie tylko nad jeziorem którym władała, ale nad ludźmi, a nawet sama sobą. Jej zaborcza miłość do Grabca spowodowała splecienie się jej losów z ludzkim. Jest to sprzeczne z natura, Jednak te wszystkie tragiczne wydarzenia powodują u niej rozpacz . Sama przyznaje się do winy. Rozumie swoje złe postępowanie - ? poplątałam ludzkie czyny?. JEST gotowa poddać się karze. Skazi je się na wygnanie ze swojego królestwa.
Moim zdaniem Goplana nie jest postacią godna naśladowania. Jej egoistyczne postępowanie komplikuje życie ludzi, ludzi którzy znacznie się od niej różnią i ona nie powinna kierować ich losem. Jednak uważam oraz jestem pełen podziwu ze potrafi przyznać się do błędu i z godnością opuścić jezioro. Podsumowując sądzę ze Goplana nie jest do końca postacią zepsutą.
5 2 5
2010-02-23T14:45:10+01:00
Wrozka goplana byla osoba o zlotych wlosach i swietlistym spojrzeniu miala biala suknie
2 1 2
  • Użytkownik Zadane
2010-02-23T16:04:28+01:00
''Balladyna'' to dramat, w którym występuje wiele bohaterów. Jedną z fantastycznych postaci jest Goplana, królowa jeziora Gopło. Nimfa widna jest szalenie zakochana w Grabcu jednak na przeszkodzie stoi jej Balladyna. Goplana ma również swoich podGoplana jest nimfą wodną. Na pytanie Balladyny ''A ty, co za widmo?'' odpowiedziała ''Bańka z kryształu, którą wichry z błękitu fali i barwami kwiatu maluję zorze...''. Miała złote włosy, w których gnieździły się jaskółki. Postać tą można nazwać również stworzeniem z mgły i galarety.
Nimfa wodna charakteryzuje się dążeniem do upragnionych celów. Kocha Grabca jednak na przeszkodzie stoi jej Balladyna. Można nazwać ją zazdrosną o ludzkie szczęście. Była dumna z tego, że jest królową jeziora Gopło.
Uważam, że Goplana pomimo tej całej historii to pozytywna postać. Zrozumiała swój błąd i opuściła jezioro Gopło. Choć wyrządziła tyle złego miała przecież dobre zamiary, które nie do końca się sprawdziły.danych, którymi są Skierka i Chochlik.



2 1 2