Odpowiedzi

2010-02-23T16:06:55+01:00
Niszczace morze :
-abrazja morska


budujace morze :
-plaza
-wały burzowe
-wydmy nadmorskie
-mierzeja
-lido
-osady denne
9 2 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T16:27:16+01:00
Niszczące:
-Fale morskie w wielkim impetem uderzają w stronę wybrzeże klifowe. Widać wtedy efekt abrazji. Idealnym przykładem niszczącej działalności morza jest kościół w Trzęsaczu który w kiedyś był 500 m od morza a teraz znajduje się na skarpie
-sztorm- ogromna siła niszcząca która powoduje kompletne spustoszenie w okolicznych portach jak i na samych plażach. Niszczy pomosty, kładki, kutry rybackie oraz molo.
-pływy morskie są niszczące i zarazem akumulujące. Przez ich działanie właśnie delty często są niszczone oraz powoduje to powstanie estuarium ( na powstanie estuarium składa się dużo więcej czynników ale jest to jeden z nich)


budujące:
-akumulacja. Piaski które zostały naniesione przez rzeki i znalazły się w morzu, zostają teraz wykorzystane do budowy np. mierzei (Mierzeja Helska)
-Mierzeje dzięki pływom morskim oraz ogólnym ruchom wody zostają "zamknięte" i powstają jeziora przybrzeżne ( np. Łebsko)
-na wybrzeżach niskich jest większy "zasięg" akumulacji. Piach który znajduje się w morzu zostaje wyrzucony na plaże i ją usypuje jeszcze bardziej.
- na obszarach bardziej odsłoniętych gdzie panują dogodne warunki do przemieszczania się mas powietrza (wiatr) powstają wydmy ( musi także być element na którym wydma może się "zatrzymać np,. krzewy)

Pozdrawiam i liczę na naj.

19 4 19
2010-02-23T19:13:14+01:00
Do niszczącej działalności morza morze zaliczamy abrazję morską.

Do budujacych: mierzeje, plaże, itp.
6 2 6