Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T19:55:44+01:00
(piszę to ze słownika frazeologicznego)
głowa:
1. Coś stoi, jest postawione na głowie; coś stanęło na głowie
2. Głowa domu, rodziny, rodu
3. Kręcić, pokręcić głową
4. Mieć siano w głowie
5. Mieć mocną głowę
6. Mieć dobrze (poukładane) w głowie; mieć olej w głowie
7. Przerastać, przewyższać kogoś o głowę
8. Złapać się, łapać się, chwycić się za głowę
9. Mieszać, kręcić komuś w głowie
10. Moja (twoja, jego itp.) w tym głowa

noga:

1. Brać, wziąć nogi za pas
2. Być gdzieś jedną nogą
3. Czyjaś noga nie postanie, nie postała gdzieś
4. Ledwo, ledwie powłóczyć nogami, ciągnąć, wlec za sobą nogi
5. Noga się komuś powinęła, poślizgnęła
6. Nogi same kogoś niosą
7. Nogi się komuś plączą
8. Mieć dobre nogi
9. (O) mało nóg nie połamać
10. (Pobiec, skoczyć itp.) na jednej nodze

nos:

1. Coś kręci, wierci kogoś w nosie
2. Coś przeszło komuś koło nosa
3. Mieć coś pod nosem
4. Jastrzębi, orli nos
5. Nosem się podpierać
6. Mówić przez nos
7. Pilnować, patrzeć swego, swojego nosa
8. Podsuwać, podtykać komuś wszystko pod nos
9. Przytrzeć, utrzeć komuś nosa
10. Sprzątnąć, zabrać, zdmuchnąć itp. komuś coś, kogoś sprzed nosa

usta:

1. Być na ustach wszystkich
2. Coś przechodzi z ust do ust
3. Coś się komuś wymknęło, wyrwało z ust.
4. Nie mieć nic w ustach
5. Włożyć komuś w usta jakieś słowa
6. Zasznurować, sznurować usta
7. Z pierwszych ust
8. Podawać, przekazywać coś z ust do ust
9. Zamknąć, zatkać komuś (czymś) usta
10.Ze śpiewem, z uśmiechem na ustach

ręka:

1. Ciężka ręka
2. Coś dostało się, wpadło itp. w niepowołane ręce
3. Coś idzie, przechodzi, wędruje z rąk do rąk
4. Coś jest komuś na rękę
5. Dać, podać (komuś) rękę
6. Jak (jakby) ręką odjął
7. Ktoś nie wie, w co ręce włożyć
8. Lać się, lecieć, przelewać się przez ręce
9. Mieć długie, lepkie ręce
10. Mieć ciężką, twardą rękę
19 4 19
2010-02-23T19:59:02+01:00
Głowa ;
bić kogoś na głowę - `być lepszym od innych pokonać kogoś '

chodzić z podniesioną głową - byc pewnym siebie, zarozumiałym, nie wstydzic sie niczego,nie mieć nic do ukrycia

chować glowe w piasek - udawac, ze problem nie istnieje nie chciec poznac prawdy

coś chodzi komus po glowie - cos przychodzi na mysl, zaprzata jego uwage

cos stoi na glowie - cos jest niewlasciwe, zle zorganizowane

coś uderza do glowy - jakies wydarzenie , przezycie, jakis obraz dotarł nagle do naszej świadomości

drapać się po głowie - zastanawiać się . namyslać

głowa domu - ktoś, kto zarządza domem, jest w nim najważniejszy

głowa kościoła - zwierzchnik kościoła

głowa państwa- prezydent panstwa


USTA -

komus nie zamykają się usta - ktos gada bez przerwy, bez umiaru

nie miec kogo otworzyć ust - nie miec z kim rozmawiać

od ust do ust - bezposrednio od czlowieka do czlowieka

z usmiechem na ustach - z okazywana radoscia, z zadowoleniem

nie puścić pary z ust - zachować cos w tajemnicy


RĘKA -
brudzic sobie rece -zajmowac sie nieczystymi, nieuczciwymi sprawami

chodzic na rekach -dokonywac akrobatycznych wyczynow

cudzymi rękami - nie biorąc w czymś udziału, za czyimś pośrednictwem

golymi rękoma- bez pomocy żadnych narzedzi

jeść komuś z ręki - podporządkować się komus, być pokornym, potulnym wobec kogoś

miec brudne rece - robic nieuczciwe interesy

miec lepkie rece-miec sklonnosc do popelniania kradziezy

NOGA-

iśc noga w noge- isc razem

kula u nogi - przeszkoda, zwada, ciezar

na jednej nodze- bardzo szybko, migiem
6 3 6
2010-02-23T20:09:57+01:00
Glowa
1 chowac glowe w piasek 2miec zielono w glowie 3cos stoi na glowie 4cos uderza do glowy 5glowa domu 6isc po rozum do glowy 7lamac sobie glowe 8marzenie scietej glowy 9miec glowe(leb) na karku 10miec olej w glowie 11od stop do glow [jakby sie powtarzaly masz 11]
usta
1miec miod w ustach 2nabrac wody w usta 3 komus nie zamykaja sie usta 4nie puscic pary z ust 5od ust sobie odejmowac 6 zamknac komus usta / gębę 7z ust do ust 8 z usmiechem na ustach 9srebrne usta 10 szerokie usta
reka
1 brudzic sobie rece 2 wziac sprawy w swoje rece 3 cos ma rece i nogi 4 miec krew na rekach 5 robota pali sie w rekach 6chodzic na rekach 7 karzaca reka (sprawiedliwosci) 8miec dwie lewe rece 9miec lepkie rece 10patzrec komus na rece 11rece komus opadaju 12 rera reke myje 13trzymac reke na pulsie
noga
1klamstwo ma krotkie nogi 2 kolos na glinianych nogach 3pies z kulawa noga 4komus ziemia pali sie pod nogami 5rzucac klody pod nogi 6zlapac Pana Boga za nogi 7wziac nogi za pas 8dawac noge 9isc noga w noge 10nie czuc nog 11zwalac kogos z nog 12 nogi sie pod kims ugiely 13stanac na nogi
nos
1cos idzie jak krew z nosa 2miec mleko pod nosem 3zamknac komus drzwi przed nosem 4czuc pismo nosem 5dac komus pstyczka w nos 6zagrac komus na nosie 7krecic nosem (na cos) 8 miec kogos/cos w nosie 9miec cos po dziurki w nosie 10 miec muchy w nosie 11 miec dobrego nosa 12orli nos 13sprzatnac komus z przed nosa


masz wiecej jakby sie powtarzaly ;)
20 2 20