PROSZE O OPOWIEDZI Z WYTŁUMACZENIEM JAK TO OBLICZYĆ TYLKO ZROZUMIALE.
dam naj za wszystkie a nie za czesc zadania.


a)jakim procentem liczby 320 jest liczba 80?
......................................................
b)jakim procentem liczby 80 jest liczba 320?
..................................................
**********************************************************************************************
1)Cena piłki do gry w koszykówkę wzrosła ze 160zł do 200zł
o ile złotych wzrosła cena piłki o 40
o ile procent wzrosła cena piłki?



**********************************************************************************************

2) pewien pan wpłacił do banku 15 tys. zł i po roku stan jego konta wyniusł 19,5tys.zł. jakie było oprocentowanie w tym banku?



jeszcze raz prosze wynik oraz to jak to najłatwiej obliczyć!!!!!!!!!!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T21:48:58+01:00
A)jakim procentem liczby 320 jest liczba 80?
320=100%
80=x%
320x%=8000%/320
x=25%
b)jakim procentem liczby 80 jest liczba 320?
80=100%
320=x%
80x%=32000%/80
x=400%
1)Cena piłki do gry w koszykówkę wzrosła ze 160zł do 200zł
o ile złotych wzrosła cena piłki o 40
o ile procent wzrosła cena piłki?

160=100%
200=x%
160x%=20000%
x=125%
wzrosła o 25%



2) pewien pan wpłacił do banku 15 tys. zł i po roku stan jego konta wyniusł 19,5tys.zł. jakie było oprocentowanie w tym banku?


15000=100%
19500=x
15000x=1950000
x=130

oprocentowanie wynosi 30 %
2010-02-23T21:52:07+01:00
Na proporcje, jeżeli nie wiesz to ci wytłumaczę na prostym zadaniu:
jeżeli 100% jakiejś liczby jest równy 20 to oblicz 20% tej liczby
zapisujemy dane;
20 - 100%
x - 20% i na krzyż
_________________
100*x=20*20
x=400/100
x=4

a)320 - 100%
80 - x%
__________________-
x=100*80/320
x=25[%]

b)80 - 100%
360 - x%
___________________
x=360*100/80
x=45[%]

1)160zł - 100%
40zł - x%
__________________
x=40*100/160
x=25[%]

2)15 000zł - 100%
19 500zł - x%
_________________
x=100*19 500/15 000
x=130[%]

130%-100%=30%