Cel doświadczenia: badanie temperaturowej rozszerzalności ciał stałych.

Potrzebne przedmioty: moneta 5 gr, dwie szpilki, pudełko od zapałek, zapalona świeca klamerka od bielizny.

Kolejne czynności:
1. Monete połóż na pudełku od zapałek, wbij szpilki w odległość równej jej średnicy (tak, aby monete można było cisno przesunąć pomiędzy szpilkami).
2. Chwyć monetę klamerką od bielizny i na kilkanaście sekund umieść ją i na kilkanaście sekund unieś ją w płomieniach świecy (zachowując szczególną ostrożność), po czym spróbuj ponownie przesunąć monetę pomiędzy szpilkami.

Wynik doświadczenia: ....
Wyjaśnienie zaobserwowanego zjawiska:...

2

Odpowiedzi

2010-02-23T22:01:36+01:00
Wynik doświadczenia
po ogrzaniu monety w plomieniu świecy nie mieści się ona między szpilkami

Wyjaśnienie zaobserwowanego zjawiska:...
jest to związane z rozszerzalnością temperaturową ciał, pod wpływem wzrostu temperatury ciało zwiekszyło swoja objetość.
moneta po ostudzeniu np w zimnej wodzie znów zmieści się miedzy szpilkami
20 4 20
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-23T22:05:21+01:00
Nie da ię przeunąć monety
rozszerzalność ciał stałych doprowadziła do rozszerzenia cząsteczek co niie pozwoliło do prezjścia monet pomiędzy szpilkami
:) mialam to 1 mc temu na przyrodzie
10 4 10