Odpowiedzi

2010-02-24T00:14:31+01:00
Ładunek na c1 - Q1=C1*U1
Ładunek na c2 Q2=C2*U2
Razem Q=Q1+Q2
Pojemność wypadkowa przy połaczeniu równoległum C=C1+C2
Napięcie po połączeniu U=Q/C
po przekształceniu U=(C1*U1+C2*U2)/(C1+C2)
Po podstawieniu danych
Uwaga na jednostki 1pF=10EXP(-12)
U=166 i 2/3 [V]
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-24T01:51:24+01:00
Ładunek zgromadzony na kondensatorach przed połączeniem to:
Q1 = C1U1
Q2 = C2U2

Po podłączeniu równoległym napięcie na obu się wyrówna, wskutek przepłynięcia ładunku z jednego do drugiego, więc napięcie końcowe będzie wynosić:
Ux = Q'/C1 =(Q-Q')/C2
Q' - ładunek, na pierwszym, (Q-Q') - ładunek na drugim
oraz
Q=Q1+Q2
Q'/C1 = (Q1+Q2-Q')/C2
C2Q' = C1(Q1+Q2-Q')
Q'(C1+C2) = C1(Q1+Q2)
Q' = C1(C1U1+C2U2)/(C1+C2)
Ux=Q'/C1=(C1U1+C2U2)/(C1+C2)
Ux = (500*100+1000*200)/(500+1000)=
250000/1500 =2500/15 = 500/3 ≈ 166,7 V

Odp. Napięcie na kondensatorach po połączeniu równoległym wyniesie ok. 166,7 V
4 5 4