Odpowiedzi

2010-02-24T14:44:15+01:00
PRZYCZYNY:
· Łamanie zasad konstytucji i ograniczanie autonomii Królestwa Polskiego przez władze rosyjskie
· Wiadomości o europejskich ruchach wolnościowych(które bardzo oddziaływały na młode umysły)
· Tłumienie polskości na ziemiach zaboru rosyjskiego poza Królestwem(oświata, wojsko, administracja)
· Wieści o rewolucji lipcowej we Francji i jej zwycięstwie
· Wiadomość o przygotowywanej przez cara interwencji przeciw rewolucji w Belgii, w której miała brać udział polska armia
· Informacja o groźbie wykrycia spisku
2. SKUTKI:
· Wielka Emigracja(około 10.000 ludzi – szlachta, mieszczanie, studenci, inteligencja, żołnierze, chłopi, artyści; Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria, Hiszpania, USA)
· Doszło do przewartościowania dawnych koncepcji, sformułowania nowych idei i opracowania nowych programów (już na emigracji)
· Królestwo znalazło się pod okupacją wojsk rosyjskich(Paskiewicz otrzymuje tytuł księcia warszawskiego i stanowisko namiestnika)
· W Warszawie wzniesiono Cytadelę – więzienie a zarazem twierdzę
· Polskich żołnierzy przymusowo wcielano do rosyjskiej armii i wysyłano na służbę do Rosji
· Zlikwidowano wojsko polskie
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-24T14:44:45+01:00
Przyczyny: Polacy chca wyzwolic sie z łana zaborców.Nie chca byc juz przesladowani.Chca pokazac zaborca ze nie poddamy sie i bedziemy walczyc do konca.Polacy buntuja sie z powodu złego traktowania Polaków pod zaorami


skutki: zsyłki na syberie. Przesladowania, kara smierci lub wiezienia