Olek zbiera znaczki i wczoraj policzył, że ma już łącznie 198 znaczków angielskich, francuskich i hiszpańskich. Francuskich ma dwa razy więcej niż hiszpańskich, a angielskich o 39 mniej niż francuskich i hiszpańskich razem. Ile ma znaczków każdego rodzaju?

3

Odpowiedzi

2010-02-24T18:23:39+01:00
X-hiszpanskie
2x- francuskie
2x+x-39 - angielskie

x+2x+x+2x-39=189
6x-39 = 189
6x=189+ 39 = 228
x = 228/6
x=38 hiszpańskich
2x = 2*38 =76 francuskich
2x+x-39= 76 + 38 - 39 = 75 angielskich

Na 100% jest dobrze
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-24T18:37:22+01:00
Y- znaczki hiszpańskie
2y- znaczki francuskie
2y+y-39 - znaczki angielskie
189 - razem

y+2y+y+2y-39=189
6y=228
y=38
2y=76
2y+y-39=37
odp. olek posiada znaczków angielskich 37, francuskich 76 a znaczków hiszpańskich 78
2010-02-24T19:31:21+01:00
198 - razem
x - hiszpańskie
2x - francuskie
(2x + x) - 39 - angielskie

x + 2x + (2x + x) - 39 = 198
x + 2x + 2x + x - 39 = 198
x + 2x + 2x + x = 198 +39
6x = 237 /:6
x = 40 - hiszpańskie
2x = 2 * 40 = 80 - francuskie
(2x + x) - 39 = (2 * 40 + 40) - 39 = (80 + 40) - 39 = 120 - 39 = 81 - angielskie
spr. 39 + 79 + 80 = 198