Odpowiedzi

2010-02-25T15:20:59+01:00
Tlenki dzielą się na:
- kwasowe - reagują z zasadami
-zasadowe - reagują z kwasami
-amfoteryczne - reagują z kwasami i zasadami
- obojętne - nie wchodzą w reakcje chemiczne

Metody otrzymywania:
-w wyniku spalania z innym pierwiastkiem np.: 2Ca + O2 --> 2CaO
-z analizy związku np.: N2O3 --> NO + NO2
To są podstawowe metody.
Mogą również uczestniczyć w innych reakcjach, np.: z kwasem tworząc sole.

Właściowości chemiczne:
-utleniające
-redukujące
-reagują z kwasami/zasadami
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-25T15:42:18+01:00
1. Tlenek to związek pierwiastka z tlenem.
2. Podzial tlenków ze względu na po
a) telenki metali, np. MgO,
b) tlenki niemetali, np. SiO2.
3. Nazwę danego tlenku tworzymy dodając do nazwy pierwiastek tworzące związek z tlenem członu "tlenek", np.:
SO2 - tlenek siarki(IV)
MgO -tlenek magnezu
SiO2 - tlenek krzemu
4. Wzory.
Przy tworzeniu wzorów tlenków, stosujemy tzw. metodę "na krzyż", przykładowo:
siarka jest IV- wartościowa, tlen w tlenkach jest również II- dwuwartościowy.
Rozrysowane w załączniku ;)
5. Metody otrzymywania:
synteza, np. S + O2 -> SO2,
utlenianie z niższych tlenków do wyższych: 2 SO2 + O2 -> 2 SO3
więcej tutaj: http://www.bryk.pl/teksty/liceum/chemia/chemia_nieorganiczna/12602-metody_otrzymywania_tlenków_i_ich_reakcje.html
6. Właściwości chemiczne:
są one bardzo zróżnicowane. Ze względu na zachowanie ich wobec wody, kwasów i zasad, tlenki można podzielić na:
a) zasadowe, np. Na2O, które w reakcji z wodą tworzą wodorotlenki
b) kwasowe, np. SO2, które w reakcji z wodą tworzą kwasy,
c) obojętne, np. CO.
7 3 7