Dokonaj charakterystyki tlenu oraz jego właściwości i zastosowanie.

proszę o pomoc.. Bardzo prosiłabym abyście nie podawali mi linków, bo wszystko już przeczytałam, nie wiem co wybrać jako najważniejsze, to mój pierwszy rok z chemia.. dopiero się zaczynam jej uczyć. Dziękuję za pomoc z góry :)

3

Odpowiedzi

2009-10-17T22:57:07+02:00
Tlen - symbol O; gęstość 1,43g/dm3;
cięższy od powietrza należy do grupy tlenowców.
-Bez smaku
-bez barwy
-bez zapachu
Tlen występuje głównie w postaci dwuatomowej.
wchodzi w skład powietrza (ok. 21%)

Tlen ma największe zastosowanie w przemyśle stalowym. Oczyszczony tlen jest wdmuchiwany w stopioną stal. Poza tym jest stosowany w gazownictwie, medycynie, w statkach podwodnych, technologi chemicznej oraz palnikach.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-17T23:09:16+02:00
Tlen (oxygenium) symbol w tabeli O - to pierwiastek chemiczny należący do grupy 16, 2 okresu w układzie okresowym, liczba atomowa 8, masa atomowa 16,0. Jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem na Ziemi.

Właściwości:
bezbarwny gaz
bez smaku i zapachu
słabo rozpuszczalny w wodzie
skraplający się w temp. -183stopnie C (ma wtedy jasnobłękitną barwę)
podtrzymuje spalanie, ale sam się nie pali

Tlen łączy się z innymi pierwiastkami tworząc tlenki (związki chemiczne). Proces ten nazywany jest utlenianiem, w którym tlen łączy się z wodorem dając tlenek wodoru znany jako woda.

Obieg tlenu w przyrodzie:

Tlen pobierany jest przez organizmy żywe w procesie oddychania. Łączy się wtedy z dwutlenkiem węgla a w połączeniu z wodorem tworzy wodę. Rośliny pobierają dwutlenek węgla. W wyniku fotosyntezy tlen zawarty w dwutlenku węgla powraca do środowiska. Tlen zawarty w wodzie wchodzi w skład organizmów żywych i po ich obumarciu wraca do środowiska.

Znaczenie tlenu w życiu ludzi:

Tlen jest niezbędny do oddychania. Tlen którym oddychają ludzie powoduje że z substancji które spożywają wydziela się energia. Energię zużywa się do różnych czynności życiowych.
Tlen jest potrzebny w procesie spalania, butwienia szczątków żywych organizmów.
Niekorzystnym działaniem tlenu jest to, że psuje żywność wraz z mikroorganizmami. Metale pod jego wpływem ulegają korozji (rdza), a skały procesowi wietrzenia.

4 2 4
2009-10-17T23:23:42+02:00
1. Tlen został odkryty przez 2 uczonych jednocześnie J.Priestley'a, K.Scheck'a poprzez rozkład tlenku rtęci.
2. Tlen jest gazem, który podtrzymuje palenie i bierze w nim udział.
3.1m³tlenu waży y1,43 kg.Jest cięższy od powietrza.
4. W 1883r. tlen został skroplony przez Karola Olszewskiego i Zygmunta Wroblewskiego.
5.Tlen jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem w przyrodzie.
6.Występuje jako pierwiastek wolny oraz w formie związanej jako związek chemiczny w atmosferze, skorupie ziemskiej i wodzie.
7.Azot jest odmianą tlenu.
8.Jest gazem bezbarwnym, bezwonnym i bez smaku
9.Zastosowanie:
- przy spalaniu
- środek medyczny ( choroba płuc)
- uszlachetnianie stali
- aparaty tlenowe
- materiały wybuchowe
-przemysł chemiczny
10.Jest utleniaczem.
11.Jest słabo rozpuszczalny w wodzie.
1 4 1