Odpowiedzi

2009-10-18T09:39:39+02:00
Produkty:są wykorzystywane w przemyśle mleczarskim (produkcja jogurtów, kefirów), serowarskim (produkcja serów), gorzelniczym (produkcja alkoholu), włókienniczym (przeróbka lnu i konopi), farmaceutycznym (szczepionki- osłabione lub zabite bakterie wstrzykiwano zdrowym organizmom, surowice- gotowe przeciwciała wstrzykiwano choremu, w celu uzyskania natychmiastowej reakcji odpornościowej, antybiotyki, witaminy C, B12)

Choroby:
a) bakterie:wywołują choroby człowieka np. salmonelloza (Salmonella, zatrucia pokarmowe, dur brzuszny-tyfus), gruźlica (prątki Kocha), zapalenie płuc (m.in. Diplococcus pneumoniae), choroby przenoszone drogą płciową (kiła, rzeżączka-genokok), błonicę, tężec, czerwonkę bakteryjną, trąd, dżuma, cholera; zwierząt- nosacizna, gruźlica, różyca; roślin- plamistość liści buraka, parch bakteryjny buraka, zgorzeł łodyg ziemniaka, rak bakteryjny pomidorów, bakterioza kapusty.

b)wirusy:
Wścieklizana- wirus rozwija się w mózgu, powoduje śmierć zwierzęcia w ciągu kilkunastu dni. Jest wywołana przez mało specyficzny wirus.
Pryszczyca- występuje u bydła, objawiającą się owrzodzeniem pyska i racic. Wirus ten łatwo przenosi się przez kontakt bezpośredni lub za pośrednictwem owadów.
Nosówka- choroba ssaków drapieżnych. Wirus rozwija się w płucach, przewodzie pokarmowym lub w mózgu. Nieleczona jest śmiertelna.
Myksomatoza- śmiertelna choroba atakująca wyłącznie króliki- poraża układ nerwowy.
AIDS- (zespól nabytego upośledzenia odporności)- wywołujący tę chorobę wirus HIV atakuje białe krwinki człowieka. Przenosi się drogą płciową bądź za pośrednictwem zakażonej krwi.
Żółtaczka zakaźna- występuje w kilku odmianach: typu A- przenosi się drogą pokarmową, typu B- wszczepiana, przenosi się przez kontakt z zakażoną krwią. Prowadzi do uszkodzenia wątroby, a w ciężkich przypadkach- do śmierci organizmu.
Zapalenie opon mózgowych- może być wywołane przez różne rodzaje wirusów przenoszonych drogą bezpośredniego kontaktu bądź przez kleszcze.
Grypa- wywołana przez trzy typy wirusów (A, B, C) . Może prowadzić do śmiertelnych powikłań.
10 3 10
2009-10-18T09:41:53+02:00
Bakterie wywołują choroby: borelioza, angina, rzeżączka, kiła, cholera, trąd, dur brzuszny, czerwonka bakteryjna, szkarlatyna, krztusiec, zapalenie opon mózgowych, gruźlica, tężec.
Powinno wystarczyć ;)
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-18T12:42:25+02:00
Produkty otrzymywane dzięki bakteriom:
- Wykorzystuje się je do sporządzania:
- serów
- kefirów
- jogurtów
- oraz kiszonych warzyw, np. kapusty lub ogórków.
- pełnią ważną rolę w oczyszczaniu środowiska; rozkładają szczątki organizmów na substancje proste
- sole mineralne powstałe na skutek tego procesu, użyźniają gleby, umożliwiając roślinom wzrost

Choroby wywołane przez bakterie, najczęściej występujące u ludzi:
- zapalenie płuc
- gruźlica
- angina
- czerwonka bakteryjna
- kiła
- choroba wrzodowa żołądka
Bakterie bywają także przyczyną masowych zatruć pokarmowych.

Choroby wywołane przez wirusy, najczęściej występujące u ludzi:
- ospa wietrzna
- grypa
- różyczka
- żółtaczka
- AIDS
14 4 14