Uzupełnij równania reakcji otrzymywania estrów.

a) ___ HCOOH + _____ C5H11OH ---> ______ + _______

b) ____ + _____ -----> ____ C4H9COOCH3 + _____

c) ____ C5H11COOH + ______ ----> _____ C5H11COOC2H5 + ________

d) _____ C17H33COOH + _____ C4H9OH ------> _______ + ________

e) _______ + _______ -----> ____ C15H31COOC3H7 + ________

f) ____ C9H19COOH + _____C6H13OH ------> _________ + _________



dzięki wielkie ;)

2

Odpowiedzi

2010-02-25T20:36:38+01:00
A) HCOOH + C5H11OH ---> HCOOC5H11 + H2O
b) C4H9COOH + CH3OH ---> C4H9COOCH3 + H2O
c) C5H11COOH + C2H5OH ---> C5H11COOC2H5 + H2O
d) C17H33COOH + C4H9OH ---> C17H33COOC4H9 + H2O
e) C15H31COOH + C3H7OH ---> C15H31COOC3H7 + H2O
f) C9H19COOH + C6H13OH ---> C9H19COOC6H13 + H2O

Uzgadniać nie trzeba, wszystko jest uzgodnione. Na strzałce możesz sobie jeszcze napisać: stężony H2SO4
26 4 26
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-26T00:43:10+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Do każdej reakcji na strzałce należy napisać"stęż. H2SO4"

a) HCOOH + C5H11OH-------->HCOOC5H11 + H2O
..................................mrówczan pentylu

b) C4H9COOH + CH3OH-------->C4H9COOCH3 + H2O
....................................pentanian metylu

c) C5H11COOH + C2H5OH-------->C5H11COOC2H5 + H2O
.......................................heksanian etylu

d) C17H33COOH + C4H9OH-------->C17H33COOC4H9 + H2O
.......................................oleinian butylu

e) C15H31COOH + C3H7OH-------->C15H31COOC3H7 + H2O
.......................................palmitynian propylu

f) C9H19COOH + C6H13OH-------->C9H19COOC6H13 + H2O
........................................dekanian heksylu
34 4 34