Odpowiedzi

2010-02-25T21:20:00+01:00
1. Nie pal tytoniu.
Jeżeli palisz, przestań. Jeżeli nie palisz, nie zaczynaj. O ile to możliwe, unikaj przebywania w zadymionych pomieszczeniach - bierne palenie jest również niebezpieczne.

2. Zwróć większą uwagę na to, co jesz.
Jedz więcej warzyw i owoców - zawierają one błonnik, witaminy i antyoksydanty. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych, słodyczy oraz słodzonych napojów i soli kuchennej.

3. Kontroluj ciężar ciała, nie dopuść do otyłości lub znacznej nadwagi.
Sprzyja ona cukrzycy i nadciśnieniu - wrogom naczyń i serca.

4. Postaw serce na nogi! Ruszaj się!
Bądź bardziej aktywny fizycznie - częściej spaceruj, chodź po schodach, wykonuj rozmaite ćwiczenia sportowe. Przeznacz na to przynajmniej 30 minut najlepiej codziennie (nie rzadziej niż 4 razy w tygodniu).

5. Mierz regularnie ciśnienie krwi.
Co trzecia osoba dorosła w Polsce ma nadciśnienie tętnicze, tj. ciśnienie równe lub większe od 140/90 mm Hg. Przez długi czas może ono podstępnie i bez uchwytnych dolegliwości uszkadzać układ krążenia. Jeżeli masz nadciśnienie, postaraj się schudnąć, ogranicz spożycie soli kuchennej i większych ilości alkoholu. Bądź pod opieką lekarza. W wypadku gdy potrzebne będą leki, bierz je regularnie zgodnie z zaleceniami lekarza.
12 4 12
2010-02-25T21:31:29+01:00
-regularnie się ważyć
-regularnie chodzić na kontrole lekarskie
-mierzyć ciśnienie krwi
-unikanie cukrów
-starać się jak najczęściej dodawać do posiłków oliwy z oliwek, które jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe
-(jak udowodniono podczas specjalistycznych badań, we Francji zapadalność na choroby układu krążenia jest mniejsza, gdyż obywatele tego kraju piją lampkę wina czerwonego do obiadu)
-warto również jeść dużo jagód, orzeszków ziemnych, winogron
9 3 9