Zad.1
Gdy do wiszącego na nici aluminiowego pierścienia zbliżamy szybko magnes, wtedy pierścień odchyla się od magnesu. Jak wyjaśnić to zjawisko< Jak zachowa się w tej sytuacji pierścień żelazny?

Zad.2
Do sieci 220 V włączono transformator obniżający napięcie do 8 V. Ile zwojów ma uzwojenie wtórne, jeżeli uzwojenie pierwotne zawiera 550 zwojów?

W miarę krótkie objaśnienia. Pilne z góry dziękuję;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-25T22:03:46+01:00
Nastapilo zjawiasko indukcji magnetycznej
W pierscieniu powstalo napiecie
okreslone wzorem
E=BlV
ktore wytworzylo prad a ten z kolei sile oddzialywania
F=Bil

Pierscien zelazny jest ferromagnetykiem i zostal przyciagniety przez magnes

ZAD 2

napicie jest wprost proporcjonalne do il zwojow
u1/z1=u2/z2

DANE
u1=220V
z1=550
u2=8V
z2=?

u1/z1=u2/z2
u1*z2=u2*z1
z2=u2/u1*z1=8/220*550=20

ODP il zwojow z2=20

PS

moc P=u*i na pierwotnum i wtornym jest prawia taka sama
/gdy nie ma strat/
wtedy
u1*i1=u2*i2

tzn ze natezenie jest odwrotnie proporcjonalne do il. zwojow
i1*z1=i2*z2

np. lutownica transform. ma tylko jeden zwoj - ma niskie napiecie
ale b. duze natazenie
dlatego sie szybko grzeje w=i²Rt

pozdrawiam

Hans
2 5 2
2010-02-25T22:11:48+01:00
Zad.2

Up=220V
Uw=8V
np=550
nw=?

Uw/Up=nw/np

układamy proporcje zgodnie z zapisanym wyżej wzorem:
8V = nw
220V = 550
nw= 550*8V/220V
nw=20
Odp: Uzwojenie wtórne posiada 20 zwojów.

Zad 1
Na aluminiowy pierścień zadziała siła pola magnetycznego i wtedy on się odchyla, gdyby był to pierścień żelazny to magnes przyciągnął by go do siebie.
1 5 1