Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-25T22:33:28+01:00
Menisk wklęsły- jest wtedy gdy siły przylegania są większe od siły spójności
menisk wypukły- jest wtedy, gdy siły spójności są większe od siły przylegania
9 4 9
2010-02-25T22:33:57+01:00
Rodzaje manisku: -menisk wklęsły -menisk wypukły ;))

Jeśli siły oddziaływania między cząsteczkami cieczy i ścianek są większe od sił między cząsteczkami cieczy, powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w górę, czyli ciecz tworzy menisk wklęsły i zwilża ścianki naczynia (np. woda lub olej w naczyniu ze szkła).

Jeśli siły między cząsteczkami cieczy i ścianek są małe, powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w dół wtedy ciecz tworzy menisk wypukły i nie zwilża ścianek naczynia (np. rtęć w termometrze).
6 4 6
2010-02-25T22:40:45+01:00
Menisk:
-wklęsły - zjawisko to powstaje wówczas, gdy siły przyleganiapomiędzy cieczą a szklem są większe niż siły spójności drobin cieczy
-wypukły - jeśli siły spójności cząsteczek cieczy są większe niż siły przylegania między drobinami tej cieczy a szkłem
4 4 4