Przeczytaj w słowniku ortograficznym zasady pisowni wyrazów z ó, rz, ż .


* wyjaśnij pisownię wyrazów z ó, rz, ż w podanym zestawie posługując się odpowiednią zasadą .


* w razie niemożności posłużenia się zasadą sprawdź pisownię w słowniku ; podaj stronę.



wypożyczalnia kaset video ...............................
obejrzeć film .............................................
korzystać z kilku kanałów .....................................
narzędzie komunikowania się .................................
otworzyć dostęp do informacji .............................
powszechnie używany .......................................
przekaz telewizyjny .......................................
reżyser ..............................................................
twórca filmu ...............................................
urządzenie ........................................................
wybór filmu ................................................
przesyłać obraz ................................................
odtwarzacz .........................................




(str.53.zad.50 , zeszyt ćwiczeń ,,słowa i świat" M.Nagajowej)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-26T11:33:42+01:00
Wypożyczalnia kaset video-wypożyczac, nie wymienia się
obejrzeć film-obejrzec, nie wymienia sie
korzystać z kilku kanałów-nie wymienia sie
narzędzie komunikowania się-nie wymienia sie
otworzyć dostęp do informacji-wymienia sie na otwierac
powszechnie używany-uzywac, nie wymienia sie
przekaz telewizyjny-nie wymienia sie
reżyser-nie wymienia sie
twórca filmu-wymienia się na tworzyć
urządzenie-nie wymienia sie
wybór filmu- wymienia sie na wybierac
przesyłać obraz-nie wymienia sie
odtwarzacz-nie wymienia sie
30 3 30
2010-02-26T11:35:10+01:00
Ó piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: o, e, a
np.:

stół - stoły
wiózł - wiozę
trójka - troje

przyjaciółka - przyjaciel
niósł - niesie
siódmy - siedem

skrót - skracać
mówić - mawiać
powtórzyć - powtarzać
Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ów, np.:

Julianów
Tarłów
Opatów
z lasów
chłopców
Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ówka, np.:

łamigłówka
pocztówka
złotówka

Wyjątki: skuwka, wsuwka, zasuwka.
Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ówna, np.:

Nowakówna
Kucówna
Ó piszemy na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówcześnie,ówdzie.

Ż piszemy w wyrazach zakończonych na: - aż, - eż
np.:

pejzaż, witraż, młodzież, odzież.

Ż piszemy po literach: l, ł, r, n,
np.:

lżej, ulżyć,
małże, małżeństwo,
rżysko, rżenie,
rewanż, oranżada.
12 3 12