Pani Ania wygrała 10000zł na loterii. Część wygranej wpłaciła na roczną lokatę z oprocentowaniem 12%, a pozostałą na fundusz z oprocentowaniem 15%. W ciągu roku obie inwestycje dały jej 1275zł. zysku, ile wpłaciła na fundusz?

Tylko proszę o jasne odpowiedzi, żeby nie było że nie będę wiedział co skąd się wzięło.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-26T13:43:27+01:00
X-piebiądze wpłacone na lokatę
y-pieniądze wpłacone na fundusz
x+y=10 000
0,12x+0,15y=1275

x=10 000-y
0,12*(10 000-y)+0,15y= 1275

x=10 000- y
1200-0,12y+0,15y=1275

x=10 000-y
0,03y=1275-1200

x=10 000-y
0,03y=75/0,03

x=10 000-y
y=2 500

x=10 000 - 2 500
y=2 500

x=7 500 - lokata
y=2 500 - fundusz
1 5 1
  • Roma
  • Community Manager
2010-02-26T13:49:13+01:00
Kwota wpłacona na fundusz: x
kwota wpłacona na lokatę: 10000 - x

15% * x + 12% * (10000 - x) = 1275
0,15x + 0,12*(10000 - x) = 1275
0,15x + 1200 - 0,12x = 1275
0,15x - 0,12x = 1275 - 1200
0,03x = 75 /: 0,03
x = 2500

Odp. Pani Ania na fundusz wpłaciła 2500 zł.
1 4 1