W którym momencie ujawnia się bohater zbiorowy?


Pieśń o żołnierzach z Westerplatte
Kiedy się wypełniły dni
i przyszło zginąć latem,
prosto do nieba czwórkami szli
żołnierze z Westerplatte.
(A lato było piękne tego roku)

I tak śpiewali: - Ach, to nic,
że tak bolały rany,
bo jakże słodko teraz iść
na te niebiańskie polany.
(A na ziemi tego roku było tyle wrzosu na bukiety.)

W Gdańsku staliśmy tak jak mur,
gwiżdząc na szwabską armatę,
teraz wznosimy się wśród chmur,
żołnierze z Westerplatte.

I ci, co dobry mają wzrok
i słuch, słyszeli pono,
jak dudnił w chmurach równy krok
Morskiego Batalionu.

I śpiew słyszano taki: - By
słoneczny czas wyzyskać,
będziemy grzać się w ciepłe dni
na rajskich wrzosowiskach.

Lecz gdy wiatr zimny będzie dął
i smutek krążył światem,
w środek Warszawy spłyniemy w dół,
żołnierze z Westerplatte.

3

Odpowiedzi

2010-02-26T20:38:49+01:00
Prosto do nieba czwórkami szli
żołnierze z Westerplatte.
2010-02-26T20:39:55+01:00
I tak śpiewali: - Ach, to nic,
że tak bolały rany,
bo jakże słodko teraz iść
na te niebiańskie polany.
(A na ziemi tego roku było tyle wrzosu na bukiety.)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-26T20:44:17+01:00
''(...)W Gdańsku [b]staliśmy[/b] tak jak mur (...)''
staliśmy - kto? 1 osoba (my), l.mn., podmiot zbiorowy
''(...)teraz [b]wznosimy[/b] się wśród chmur(...)''
wznosimy - kto? 1 osoba (my), l.mn., podmiot zbiorowy
''(...)w środek Warszawy [b]spłyniemy[/b] w dół(...)''
spłyniemy - kto? 1 osoba (my), l.mn, podmiot zbierowy

Ogólnie rzecz biorąc, będą to wszystkie czasowniki, wskazujące na pierwsza osobę, liczby mnogiej.

''W Gdańsku staliśmy tak jak mur,
gwiżdżąc na szwabską armatę,
teraz wznosimy się wśród chmur,
żołnierze z Westerplatte.''

Cała ta zwrotka świadczy o tym, ze podmiot liryczny JEST zbiorowy i są to żołnierze z Westerplatte.