Odpowiedzi

2010-02-27T11:47:08+01:00
Witam
1/
Wynika to z wzorów na Ep
dla małych h Ep = m*g*h
dla dowolnych h Ep = -GMm/(R+h)

Dla danego ciała czyli dla danej masy m jej Ep zależy od:
---"siły" pola czyli jego natężenia (gamma) Y = F/m = GM/r2 oraz potencjału V
V = - GM/r, a te z kolei zależą od:
---masy M /np. Ziemi lub innego ciała niebieskiego/ oraz
---odległości r od środka masy M

We wzorze Ep = mgh "siłę" pola wyraża ziemskie przyspieszenie g.
Oczywiście, im większa masa m, tym większa jego Ep
Ep wykorzystuje się na dużą skalę w elektrowniach wodnych, młynach wodnych.

2/
Energia potencjalna sprężystości Eps = 0,5*k*x2 zależy od
---sprężystości materiału /wsp. sprężystości k/
---kwadratu wychylenia x z położenia równowagi

Wykorzystywana w łukach, broni sprężynowej, amortyzacji zderzeń itp.

.....................pozdrawiam







7 2 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T11:56:19+01:00
1. Energia potencjalna ciężkości zależy od położenia ciała na Ziemi (wartość g zależy od szerokości geograficznej) ,wysokości na której znajduje się ciało a także masy.
2. Energia potencjalna ciężkości jest wykorzystywana np. w elektrowni wodnej, młynie wodnym.
3. Energia potencjalna sprężystości zależy od współczynnika sprężystości oraz wydłużenia(lub skrócenia). Wykorzystywana jest np. przy bandżi
dobre a mógłbyś podać mi co to jest ta energia
plz
bo mój nauczyciel jest niedorozwiniety