W zabezpieczonej bezpiecznikiem 16A domowej instalacji elektrycznej włączone są 3 żarówki o mocy 100W każda oraz pralka o mocy 2kW. Włączysz żelazko o mocy 1500W i po chwili wszystkie te urządzenia przestają działać. Uzasadnij dlaczego tak się stało. Uzasadnienie poprzyj obliczeniami.

3

Odpowiedzi

2010-02-27T11:28:01+01:00
P1 = 100 W
P2 = 2 kW = 2000 W
P3 = 1 500 W
Ib = 16 A
P = 3*P1 + P2 + P3 = 3*100 W + 2000 W + 1 500 W = 3 800 W
P = U *I ----> I = P : U
I = 3 800 W : 230 V = 16,52 A > 16 A
Odp. Prąd , który popłynie w tym obwodzie ma większe natężenie
od 16 A.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T11:30:31+01:00
Ib=16A
Pż=100W
nż=3
Pp=2kW=2000W
Pżl=1500W
I=?
---------------------------------------------
w instalacji domowej wszystkie odbiorniki są połączone równolegle więc ich prądy i moce się sumują
P=nż*Pż+Pp+Pżl=3*100W+2000W+1500W=3800W
P=U*I
I=P/U=3800W/230V=16,5A
przez bezpiecznik płynie prąd równy 16,5A a więc przekraczający dopuszczalny prąd bezpiecznika. Bezpiecznik wyłączy obwód
2 5 2
2010-02-27T11:31:29+01:00
I=P/U U=230 V

Żarówka
I=100/230≈0,43 A

Pralka
2kW= 2000W

I=2000/230≈8,7A

Żelazko
I=1500/230≈6,52A


3*0,43+8,7+6,52= 16,51A

Wiec prąd w sieci ma większe natężenie niż bezpiecznik który chroni przed wystąpieniem nadmiernego natężenia prądu.