Odpowiedzi

2009-04-16T12:03:50+02:00
Wielki czwartek ostatnia wieczerza
odbywa sie wtedy msza swieta w której kapłani na koniec mszy zanosza monstracje do ciemni ( to dzien w którym Jezus ustanowił kapłanstwo i msze swiete

wielki piatek
to dzien w kosciołach nie odbywaja sie msze swiete tylko nabozenstwa w ten dzieN Jezusa niema z nami obecnego , czerwona lampka nad tabernakulum nie swieci.w ten dzien sa zawieszone dzwony i organy zamilkły

wielka sobota
to dzien w którym Jezus lezy w grobie w ten dzien równiez idziemy na swieconke wieczorem odbywa sie msza swieta z poswieceniem wody i ognia swiatła takzwana pasterka .

wielka niedziela

to dzien radosny jezus juz zyje i jest wsrud nas czerwona lampka znowu sie pali a grub jezusa jest pusty

Najlepsza Odpowiedź!
2009-04-16T12:04:07+02:00
Wielki Czwartek- dzień na 3 dni przed Świętem Wielkiej Nocy. Rozpoczyna triduum paschalne, czyli okres oczekiwania na zmartwychwstanie Jezusa.
Jest to dzień pamiatki Ostatniej Wieczerzy, podczas której Jezus Chrystus po raz ostatni nakazał uczniom naśladowanie go. Jezus przepowiedział też wtedy swoją męczeńska śmierć.
W Kościele katolickim, w tym dniu jest TYLKO JEDNA msza, zwana Mszą Wieczerzy Pańskiej. Po wyspiewanej Glorii milkną organy oraz wszelkie dzwony a pozostają jedynie kołatki.
Po zakonczeniu komunii Najświętszy Sakrament zostaje przeniesiony do Ciemnicy, przy której ludzie modlą się.
Po zakonczeniu liturgii z ołtarza zostaja zdjęte świece i obrusy.
Wielki Piatek- jest pamiatką drogi krzyżowej, ukrzyżowania oraz śmierci Jezusa.W tym dniu nie ma mszy. Jedynie nabożenstwo. W Kościele zostaje odsłonięty Grób Pański, a Najświetszy Sakrament zostaje przeniesiony z Ciemnicy do Grobu. Czuwanie przy grobie odbywa się przez cały czas (aż do niedzieli)
Wielka Sobota- dzień poprzedzający święto zmartwychwstania. Czas załoby po ukrzyżowanym Jezusie. Okazja do skorzystania z Sakramentu Pokuty. Tego dnia przychodzi się do Koscioła na tzw. "poświecenie koszyczków" (tak jest to nazywane przez ludzi). W koszyczku powinny znaleźć się przede wszystkim jajka (symbol nowego życia), mieso, chleb, sól oraz baranek. w tym dniu po glorii "wracają" organy oraz dzwony.
Niedziela Wielkanocna- Wielkanoc- Świeto Zmartwychwstania- msza rezurekcyjna (Rezurekcje) najczęsciej odprawiane o 6.00. Mszę ta poprzedza procesja z Najświetszym sakramentem. Wznosi się krzyk "Alleluja", oznaczający radosć ze Zmartwychwstania. W polskich domach są "Sniadania wielkanocne", podczas których zjadane są m.in. świeconki z Wielkiej Soboty


mam nadzieję że wypisałam tu wszystkie najważniejsze rzeczy ;) :D